Green matmarknad

6 Feb

Igår gjorde jag mitt första besök på Green Matmarknad som slog upp sina portar nere vid Turning Torso för en dryg vecka sen. Bilderna jag sett där ifrån, och även det jag hört om planerna för stället, gjorde att jag var jättenyfiken!

Green Matmarknad skriver i sin vision att de önskar att alla ska ha råd med riktig mat, utan tillsatser, etc. Att de väljer ekologiskt, närproducerat, eller det bästa alternativet därefter så gott det bara går. På deras hemsida finns en lång lista med saker som produkter inte får innehålla om producenter vill sälja genom dem.

Priserna ska hållas nere genom att de inte har vanliga kassor (man betalar med kort i ett utcheckningssystem), att maten som börjar närma sig bäst-före går till restaurangen där kockarna gör härlig mat av den, etc. Om jag har förstått det rätt ska det finnas lastcyklar att låna för dem som storhandlar!

 

Jag gillade så klart stället – ambitionen om inte annat! Det var långt ifrån perfekt – priser fattas emellanåt, det framgår inte alltid vad som är eko och vad som inte är det, närproducerat var då, och en del varor känns skumt valda – men ambitionerna är det inget fel på! Trevliga delidiskar, stort sortiment av tex teer, refillstation för rengöringsprodukter (kommer igång v 6, mycket sugen på att testa), ekogodis, eko-hygienprodukter (och jag som precis upptäckt att min favvodeo har aluminium i sig tackar för möjligheten att botanisera bland många olika andra). Vi kom hem med te, köttprodukter från delidisken, lite frukt, schampo, mm. Det här kommer bli stället där vi tilläggshandlar förmodligen – vi har en Coop Extra jättenära och en Coop Forum nära, och båda ställena är duktiga på att ta emot förslag och faktiskt genomföra dem.

Green Matmarknad har alltså även en restaurang (i delar av det som förr var Torso Twisteds lokaler). Vi såg menyn för deras söndagsmiddag, som såg smaskig ut och som var rimligt prissatt. De serverar även lördagsbrunch och har fika och annat, såg det ut som. Öppen eld och Twisteds gamla vin-i-cl-tjohejgrej finns kvar och gör det hela mysigt och lite annorlunda. Måste testas vid tillfälle!

3 svar to “Green matmarknad”

  1. Planera för frihet februari 6, 2012 den 7:49 e m #

    Ja, jag älskar också Green Matmarknad och har redan varit där två gånger och handlat, en gång och lunchat och en gång och fikat. Kan varmt rekommendera lunchen! 🙂

  2. Sofy februari 6, 2012 den 9:30 e m #

    Vad fint det dåg ut! Extra spännande med skönhetsprodukter oxh städprodukter som ibte innehåller skadliga ämnen. Hoppas den kommer gå bra!

  3. propiraya februari 8, 2012 den 4:44 e m #

    Kanon ju! Dessutom blev jag sugen på lördagsbrunch med dig 🙂 ja, kanske dags att lista allt 😉

Lämna en kommentar