Livet, livet, livet

27 Nov

Det enda lilla liv vi har.

Jag fattar att det är oändligt dålig bloggform att säga woop woop – ny uppstart för bloggen och sen skriva ett inlägg som mest säger ”läs det här”, men jag har dubbla deadlines och är jul-tokig så hey presto – go with it.

Det jag vill tänka på är det här enda lilla livet vi har. Och vad vi väljer att göra med det, både på individnivå och samhällsnivå. Jag tycker vi är tröga, fantasilösa och kortsiktiga på samhällsnivå. Vad hände med att inte välja ett av två alternativ utan fundera ut ett alternativ som funkar in this day and age? En tredje väg, en annan väg. Allt fler, inom alla nischer av det här enda lilla livet vi alla har, bryter sig loss och säger nämen hörni. Men det ska inte vara på individnivå bara, för då blir det nåt för de privilegierade, för de som har pengar, tid, energi och kunskap. Det ska vara på samhällsnivå så att vi bygger ett samhälle för alla, där alla mår bra (och med alla inkluderar jag vår planet). Och det behöver vara utan skygglappar och med stort ifrågasättande.

Så nu säger jag ”läs det här” och med det här menar jag Underbara Claras inlägg idag och Nina Björks bok ”Lyckliga i alla sina dagar”. Och gräv nu inte ner hälarna och tänk på alla sätt som man vill ha det som man brukar eller alla sätt som det inte går på, utan öppna, öppna, öppna. Tänk, tänk, tänk. Diskutera på alla nivåer. Gör, gör, gör.

Kommentera

