Rund och sund

21 Maj

Under mina tidigare graviditeter har jag gått på vattengympa på Rund och sund här i Malmö. Rund och sund drivs av Kerstin Faxe, barnmorska och träningsglad, med visionen att det ska finnas friskvård tillgänglig under ledning av barnmorska. Företaget erbjuder aktiviteter både innan och efter förlossningen – tex vattengympa då, profylaxkurser, massage, babysim, babymassagekurs, mm. Jag tränade för Kerstin första gången 2002, andra gången 2007 och så var det  dax igår igen. Superkul att ses – vi har inte setts sen jag väntade Mumriken.

När jag var gravid de andra gångerna tränade jag inget annat, hade inte börjat springa etc, utan yogade och höll på med hundarna. Jag minns inte vattengympan som speciellt jobbig då. Men nu! Nu när jag faktiskt vet hur man gör när man tar i, när jag lättare hittar rätt i övningarna, nu var det ju liksom på riktigt! Kerstin är grymt inspirerande dessutom, och jag blev vilt avis när jag hörde att hon ska springa NY marathon i år…

Passet är upplagt med konditionsdel och avslappningsdel, och båda är faktiskt förlossningsanpassade. För som Kerstin säger, en förlossning är ju trots allt jobb. Ofta i många timmar. (Jo tack, båda mina förlossningar har varit på 16 timmar plus…) Konditionsdelen innehåller intervaller i olika former, som vanligt med pauser mellan varje intervall, och Kerstin liknar det lite vid värkarbetet. Varje värk följs av en paus. Avslappningsdelen är himmelsk och det var nästan löjligt så väl min avslappning är betingad på hennes röst!

Det blir en bra start på varje vecka med ett pass i den varma bassängen!

Idag blev det en sväng på gymmet tillsammans med A, kul att träna ihop. Och nu blir det jordgubbar i soffan, min jordgubbslängtan är helt galen!

Kommentera

