Cykla ute…

16 Apr

Malmö är så vårigt idag att man nästan exploderar. Det är solbrillor, trädgård, altan, uteservering, trailskor, fivefingers, trangiakök, paddling, simma ute, sitta bland vitsippor-känslor över hela registret. Jag sitter här på mitt lilla kontor och tittar på mina cyklar och kontemplerar det här med landsväg och gravidmage. Ut på Conny… Rapsfält. Tjejklungan. Fikastugan i Vissmarlöv. Trampa, trampa. Nynna på Darins låt Nobody Knows. Ut och leka med Lotta. Hm.

Till funderingarna hör att jag inte har haft en enda säsong (nä, tacka fanken för det, hur många säsonger har jag haft? Två om man räknar kronologiskt, en halv om man räknar mängd…) där jag inte vält. Vält för att jag glömt klicka ur – ni vet slow motion-fallet vid rödljuset när du stannar cykeln och sen storögt kommer på att du sitter fast och liksom bara faller – vält för att det har hänt en olycka (INTE mitt fel), tja, vält… Kombinationen kagge och välta med racern känns inte optimal i mammahjärtat, även om jag har kallat kaggen krockkudden mer än en gång på skämt 😉 Klurar mycket på varianten att cykla med vanliga pedaler, att använda korgpedaler (varpå Cykelmyggan kallade dem dödsfällor och tyckte det var dumt), eller försöka komma på nåt sätt att tja, inte välta. Vad det gäller att komma ihåg att klicka ur, där skulle jag ju kunna jobba på den rent mekaniska färdigheten, ”torrsimma” på trainer etc. Jag kan också se till att sitta fast så löst som möjligt, så att jag kan komma ur snabbt som ögat om jag är trög. Vad det gäller olyckor… Nåväl, de går ju faktiskt inte att helgardera sig mot. Se till att synas, välja så lite trafikerade stråk som möjligt, cykla med andra som är duktiga.

Klurar vidare och frågar så länge om det är någon som har tips på cykelbyxor med bred mjuk resår i midjan?

2 svar to “Cykla ute…”

  1. Jonna april 17, 2013 den 5:57 e m #

    Hej! Det var jag som skrev på Instagram. Jag funderar i samma banor… är ett blåbär på cykel, har bara cyklat 1 säsong. Just nu lutar det åt att byta pedaler, vore ändå härligt att kunna cykla litegrann!

    • Em april 17, 2013 den 6:04 e m #

      Byta till vanliga pedaler? Ja, lutar väl också lite ditåt även om det blir rejält mycket slitigare att cykla så… Åh, jag vet inte!! Vill ffa väldigt gärna ut med Tjejklungan!

Kommentera

