Varma tankar och lånad idé

20 Mar

Letar jämvikt idag. Vaknade till en känsla av spread too thin utan egentlig anledning, vitt ute och en känsla av att vara snuvad på vårdagjämningen. Förvisso bah humbug vad det gällde den förutspådda snöstormen men också bah humbug vad det gäller våren… Jag kan inte knäppa min dunjacka längre, det räcker nu! Ja, bitch and moan och det trots en väldigt fin kväll med maken med förhandsvisning av The place beyond the pines (väldigt bra!).

Läste i alla fall om en bit i Trädets tid av Christel Kvant. Jag tycker så mycket om hennes sätt att skriva, för det mesta om trädgård men jag tyckte också om hennes romandebut Resan till Ribston. Trädets tid är en ljuvlig bok – fakta om träd och hur de fungerar, filosofiska betraktelser, kulturella betraktelser. Boken är på väg tillbaka till bibblan, men det här är också en sån som kommer att få flytta in.

När jag satt där och läste om almar och askar och de känslor de ger oss, och beskrivningar av skir grönska kom jag att tänka på en av mina bästa vänner, Eva-Marie. Hon är skir grönska, kunskap och trygghet för mig. Hon är den jag ringer när frågan på Är du smartare än en femteklassare rör när björnar får ungar och jag precis veckan innan diskuterat björnar och vad som händer med kroppen när de går i ide med min tioåring, och inte får den kunskapen att rimma med att de får ungar på vintern… I vilket fall som helst, så ”samlar” hon på nationalparker. Stannar alltid och tittar närmare, och har varit i massor. Jag tänker kolla på träd i nationalparker! Jag kommer ju inte ratta land och rike runt och råka passera en massa nationalparker på ett tag, men familjen och jag kan se årstiderna på träden i de många nationalparker som faktiskt finns runt oss och kanske på mindre utflyktsavstånd. Långpass själslig-style🙂

Kommentera

