Bok: Äta träna leva!

19 Mar

Läste Äta träna leva! av Kristina Andersson och Erika Kits Gölevik. Det här var en bok jag gillade, tyckte att den hade något att tillföra marknaden. Kristina Andersson är näringsfysiolog och Erika Kits Gölevik är personlig tränare, och de verkar ha samarbetat fint.

Boken är uppdelad i tre delar, där de två första delarna om att äta och träna är matigast. Leva-delen avslutar boken. Boken är konkret, jag ser inget udda hajpande. Äta-delen tar upp perspektiv på mat, tar upp kategorierna kolhydrater, fett och protein, vikten av ”ren” mat och varför, ger handfasta råd om hur man kan tänka när man står i mataffären och rena recept. Träningsdelen har en allmännare inledning och sedan tre träningsprogram. Leva-delen pratar om målsättningar, hur man kan konkretisera sina mål.

Mina favoritdelar: Fick ett par receptförslag som jag tänker testa, det är alltid kul. Jag gillade träningsprogrammen och snor glatt övningar därifrån och ser fram emot att faktiskt köra helt och hållet när bebis har gjort entre.

Favoritideer: Skapa en bra receptbank i huvudet. Du vet när du blir hungrig på stan, eller när du ska handla middagsmat: Om de förslag som poppar upp i huvudet ska vara bra för din hälsa, behöver din spontana receptbank innehålla såna alternativ. Om den inte gör det behöver den bytas ut. Att ha ett hälsosamt läge (mat, träning, etc) som normalläge är det som kommer att göra skillnad.

Livsströssel! De saker som är din guldkant, ditt strössel, det som gör ditt liv extra toppen! Hitta vad det är! Och om ditt strössel liksom sitter ihop med sånt som du inte kan göra så ofta (vare sig skälen har med tid, pengar, hälsa eller nåt annat att göra, som tex semester), hitta vad strösslet egentligen består av. Är det häng med fina vänner? Är det tyst tid i en fåtölj med en bok? Är det känslan av att styra själv? Är det långa frukostar? Hitta möjlighet att skapa på hemmaplan, i vardagen. Författarna säger att man inte kan leva på strössel men att man kan strössla betydligt oftare än man tror – och det tror jag stenhårt på!

Leva-kontot. Se till att ha balans på leva-kontot så att plussen överväger över minusen. Jag brukar nog tänka i form av ”skav”. Jag gillar inte att ha grejer som skaver, saker som jag känner som måsten. En del grejer ÄR måsten, men min plan är då att antingen vända det till nåt jag faktiskt vill eller också bara kontrollera om dessa måsten är måsten på riktigt och om så är fallet om jag kan leja ut dem eller avsätta bestämd tid åt dem  där de blir gjorda och inte ligger och blir surdegar. Jag är allergisk mot skav.

Vad jag tyckte mindre om: Författarna skapar typindelningar i i början av äta- och träna-delarna. Nja från min sida. Varför måste jag putta in mig i en typ där alla typerna är bekymmersamma? Och vad hände med typen som egentligen är lagom men som bara inte kommit igång ännu?

Jag lånade som vanligt boken på biblioteket, men det här är faktiskt en bok som kommer att få flytta in.

 

ätatränaleva

5 svar to “Bok: Äta träna leva!”

  1. Nina mars 20, 2013 den 10:01 f m #

    Eftersom du tänker köpa den så kanske det är värt att kolla in den. Såg den igår när jag rekade bokhandeln men fastnade inte då.

    • Em mars 20, 2013 den 10:04 f m #

      Låna på bibblan! Om du gillar den kan den ju få flytta hem sen!

      Jag hade utbyte av den, men jag väntade mig inte revolutionerande (vet inte om jag nånsin gör det, hm, det får jag klura på…). Berätta gärna vad du tycker sen!🙂

      • Nina mars 20, 2013 den 11:25 f m #

        Jag har varit riktigt urusel att låna på bibliotek men jag ska se till att göra det🙂

  2. Lykke mars 21, 2013 den 1:31 e m #

    Åh, den verkar ju jättebra!🙂 Måste låna den på bibblan!
    Har du läst Sofi Fahrmans träningsbok Bodylicious? Jag tyckte verkligen inte om den… Men den här verkar som sagt bättre!

    • Em mars 22, 2013 den 10:09 f m #

      Nina: Bibblan är the bee’s knees, annars hade mitt hus svämmat över av böcker…

      Lykke: Ja, låna och läs. Har läst Bodylicious också. Om den säger jag som jag gör om träning som jag inte pysslar med – det är bra att det finns nåt för alla! Boken är snygg, mycket är bra, hade gärna hoppat över bikiniträningen på slutet.

Kommentera

