Österlen lyser!

4 Nov

Igår sprang jag mitt helglångpass på Österlen, Österlen marathon, tillsammans med Lotta, Mia och ett gäng av hennes ultrakompisar. Vilken kväll! En sån stämning, ett så roligt arrangemang! Det här var ett testlopp, så allt var inte perfekt än, men oj vilken grej! Runt på Österlen – från Gärsnäs till Simrishamn över bla Glimmingehus, Borrby och Brantevik. Det var ljus, det var hejande publik, det var en vacker måne, det var vackra slott och kyrkor, det var underbart sällskap. Loppet arrangerades av Lottas och min gamla gymnasiekompis Mikael Kretz och Fredrika Gullfot (som jag träffat på twitter) och ett gäng andra, och de hade redan fått bla Runner’s store som sponsorer. De har gjort ett jättejobb och jag är superglad för att det här verkar bli ett stående arrangemang!

Lotta och jag innan start. Kläder, pannlampor, reflexer, blinkande ljus kring benen. Blinkblinkblinketiblink.

Och för mig var det rätt spännande att träna på tävling, alltså att vara med på ett lopp utan att springa lopp. Det underlättades av att jag hade Mia där som påminde mig och att vi inte fick några chip (man rapporterade sin tid själv när man gick i mål, which reminds me att jag måste skicka in min halvmaratid). Och träning blev det. Jag har haft känningar i min vänstra hälsena, min nemesis, efter att ha ökat min veckodos med transportlöpning och efter att ha haft den där senan som spökat på höger fot (den är bra nu!). När vi närmade oss halvmaradistans igår kände jag att det faktiskt var så där med hälsenan. När vi var nästan vid halvmaradistans började höger hälsena göra väsen av sig och drog i vaden upp till knät. Jag frågade gänget om de var ok med att sänka tempot, tänkte att det skulle räcka för att hålla full distans för HÖR OCH HÄPNA – magen skötte sig prima. Inte minsta lilla knip, inte nånting. Jag kände mig stark, helt oflåsig, ja, faktiskt jäkligt oberörd. Bortsett från hälsenorna.

Fortsatte med gruppen efter att ha passerat målet för halvmaran. Kom dock relativt snabbt fram till att det var fel beslut, för nu gjorde det ont, var stel och krasigt. Så när vi mötte en funktionär på cykel passade jag på att kliva av. Visste ju att Lotta hade trevligt och pålitligt sällskap i mörket. Fick trevlig skjuts tillbaka till Simrishamn och Evelinas kök som var after run-hangout. Bytte om och satte mig och pratade med ett gäng halvmaralöpare och maralöpare allt eftersom de droppade in. Och så hade de…

Min favvo-dessert!

Superstarka Lotta dansade in på runt 4.29 med Mia och co. Hennes första mara och hon hade en fantastisk resa hela vägen.

Lotta med sin marathonmedalj (som hon hade gjort ALLT för – världen fattar inte vilken underhållning den gick miste om igår när medaljerna räckte till alla…) och jag med min halvmaramedalj.

På Evelinas kök blev det afterunpizza (för mig afterun-ät upp dina nötgrejer som du skulle ätit under loppet), postraceöl till Lotta, postracelakrits till mig och glada samtal. När alla var i mål tog kvällens prisutdelning vid, dels med priser till vinnarna och sen en gigantisk utlottning av otroliga priser där alla deltagare hade chans att vinna (de som var kvar på plats). Det lottades ut spavistelser, grejer från Runner’s store, från Silva, hotellövernattningar. Lotta vann en fotografering för en massa pengar, fina grejer.

Mia gjorde sin fulfisk-min men sen log hon. Fast vi inget vann. Vi var annars stora aspiranter på en spahelg…

Det här var ett supertrevligt sätt att tillbringa en lördagkväll och jag hoppas att Mikael, Fredrika och gänget känner att vi alla uppskattade loppet och gärna kommer tillbaka! Det var ett testlopp och det finns utrymme för ett par förbättringar (reflexer istället för lystjohoppser, det blev ett par felspringningar, och vatten vid samtliga vätskestationer inte bara sportdryck, var min feedback), men på det stora hela, ett jättefint initiativ och en härlig kväll!

Ett svar to “Österlen lyser!”

  1. fensefian november 4, 2012 den 10:18 e m #

    Låter kanonkul!! Hurra för magen! 🙂

Kommentera

