Eat and Run

17 Okt

Har precis läst Eat and Run av Scott Jurek. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men just äta i kombination med springa är ju högintressant här hemma, så jag blev väldigt intresserad när jag hörde talas om boken.

Eat and Run är nog mera en filosofisk betraktelse över ultralöpning som företeelse och mat som ja – mat som allt. Det är inte vad jag egentligen var ute efter, men högintressant ändå.  Scott Jurek är vegan och i boken berättar han om sin väg dit, om tvivel på att det skulle gå att springa långt, fort och ansträngande på den typen av kost, hur det funkar när han reser, och han delar också med sig av recept (i slutet på varje kapitel). Där finns lite träningstips och åsikter insprängt emellanåt. Snyggt gjort, för de ligger liksom lite åtskilda i texten och gör dem lätta att hitta sen.

Jag tyckte mycket om boken. Den är välskriven, och det är superspännande att läsa om de olika loppen (Badwater, Western State 100, Spartathlon, mfl). Väldigt inspirerande! Intressant också att få lite back story till loppet i Born to Run (som jag också gillade, surprise, surprise).

För tankar och tips kring min löpning och näringsintag fortsätter jag att lyssna på Ben Greenfield tills öronen blöder. Och på Katarina, bästa bollerskan av idéer.

Kommentera

