Veckans fråga

18 Sep

Stora funderingar så här en tisdag. Sara har tisdagen som veckans bästa dag, jag tror jag tar tisdagen som stora tänkardagen den här veckan.

Gretchen Rubin, författare till bla The Happiness Project, ställer i sin blogg frågan: Vad skulle du välja om du kunde göra rejäla framsteg inom ett område innan året är slut? Hon exemplifierar med saker som ”bli mera organiserad”, ”hålla dig till ett motionsupplägg”, ”gå ner i vikt”, ”större ekonomisk kontroll”. Involverad i träning av både folk och fä som jag är vill jag ju givetvis vara något mera specifik än så (min favvofråga är Hur ser det ut? I detalj, tack), men jag gillar tanken. Välj ett område. Hitta exakt det du vill förändra. Hitta delarna i det du vill förändra. Hitta stegen i delarna i det du vill förändra.

En fråga till dock: Ska man hålla sig till ett område? Jag menar, jag kan komma på ett inom träning. Ett för här hemma. Ett för personlig utveckling, eller vad man nu ska kalla det. Och så vidare. Ska man kanske hålla sig till en grej med just den här frågeställningen eller kan man bita över mycket?

Klurar. Springer lite intervaller på det sen. Fina grejer. Sara kanske har rätt🙂

2 svar to “Veckans fråga”

  1. iPoter september 19, 2012 den 10:02 f m #

    Jeg tror det mest hensiktsmessige er og ikke bestemme seg for mer enn tre ting man vil gjøre noe med. F.eks kosthold, trening og tålmodighet. Også tar man disse etter hvert. At man starter med en ting og fokuserer på det en viss periode (en mnd, to mnd?), før man begynner på neste tema. Dermed vil man i praksis fokusere på ett tema om gangen og komme i gang med det, før man begynner på neste. Jeg tror ikke man kan forandre på alt på en gang, man er nødt til å ta det stegvis. Så når man har kommet inn i vanen for tema en, er det enklere å øke med et nytt tema.

    Men jeg tenker også det kommer veldig an på hvilke områder det er man har lyst å gjøre noe med. Hvor omfattende det er, hvilke mål man har, hva det krever av tid, hvordan livssituasjonen er, hvor mye overskudd man har etc. Å trene frem til triathlon vil jeg tro er så pass krevende at man ikke har tid til å skulle forandre på så veldig mye annet i livet sitt. Så fremst man ikke er en einstøing som ikke jobber og ikke har andre forpliktelser😉

    Hva kom du frem til på løpeturen?

    • Em september 20, 2012 den 8:20 e m #

      Åh, vad kul med ditt svar Lone! Jag tror så klart att du har helt rätt – man kan inte förändra allt på en gång. Och jag tror liksom du att det beror på vilka områden man pratar om och hur genomgripande förändringarna är, hur många som funkar samtidigt. Jag har ett par områden som jag funderar på, men har inte tänkt klart ännu…🙂

Kommentera

