Som en liten vante

2 Jun

Haha, allt utom åska och drivis, typ… Lotta och jag planerade en långpanna på cykel idag, nånstans mellan 7 och 10 mil. Det är halvvättern om en dryg vecka och vi behöver mil i benen. Dock inte till vilket pris som helst, och vi läste väderleksrapporterna med stort intresse, milt sagt. Nåväl, i morse såg det inte allt för jäkligt ut så vi stämde träff och gled iväg. Planen var Malmö-Staffanstorp-Dalby-Genarp/Veberöd – Bara – hemåt.

Vinden låg på bra idag (det är det där med min privata lilla tromb) och när jag och Conny rullade mot Bernstorp där vi skulle möta upp Lotta fick jag ett par fina smakprov av härlig kantvind. Just precis där och då önskar jag alltid att jag var större och tyngre, vi har noll och intet att sätta emot sån vind. Känner mig som en liten vante som far omkring…

Det började droppa lite redan när vi gled iväg från Bernstorp. När vi kom till Staffanstorp (inte långt alltså), var vi genomblöta och i princip vart man än tittade såg man mörka ridåer med regn komma svepande. Snacka om omringade! Vi gjorde ett snabbt överslag och la om plan och rutt. Vi cyklade helt glatt mot ljuset istället (eller nåja, mot minst regn…). Mot L Mölleberga, mot Bara, mot Torup och hamnade på… golfklubbens lodge. Hm.

Tillbaka igen, och nu regnade det värre igen och det blev svartare och svartare. Nytt rådslag och ny rutt, tillbaka på min slinga runt Skabersjöby och S Sallerup. Och så fick det bli och dagens tur stannade på typ 4 mil.

Hemma, blöt, kall, smutsig som attan (jag har pysslat om Conny efter bästa förmåga) och ja, kall. Lyfter på hatten för alla som springer Stockholm marathon idag, för jag ser på TV4 Play att vädret inte just är bättre i huvudstaden.

Funderar på en sak: Jag är ju en recovering höna med att sitta fast med fötterna. När det blir blött och smutsigt blir det trögare och trögare att klicka ur och att hitta rätt när man ska tillbaka i. Finns det nåt smart att göra åt sånt? Och hur är det med skoöverdrag – hur mycket svårare blir det att hitta i och ur? Mina tår var blöta och kalla efter dagens runda och det hade varit sådär att plöja på i 11 mil till.

Dagens bilder är rätt missvisande för det ser ut som om vi hade jättefint väder… Glada var vi dock ändå, det är verkligen superkul att Lotta och jag gör Halvklassikern ihop. Det är gratis umgängestid och det är så kul att ha hittat varandra igen efter gymnasiet!

Ett svar to “Som en liten vante”

  1. Sofy juni 2, 2012 den 1:00 e m #

    Intressant om i o urklick i annat väder, inget jag upplevt. Med eller utan överdrag gör ingen skilönad hos mig, rem sitter liksom i hålfoten på crafts överdrag så de påverkar inte. Hade inte överlevt utan överdrag, de är måste för mig!

Kommentera

