Föreläsning med Torbjörn Sindballe

27 Apr

Igår mötte jag upp med Katarina för att först äta en tidig middag på Green matmarknad i Turning Torso och sen knata ett par hundra meter bort och lyssna på en föreläsning om prestationspsykologi och triathlon med Torbjörn Sindballe. Arrangör var Heleneholms Tri team och Heleneholms Multisport.

Torbjörn föreläste väldigt underhållande med exempel från sin egen framgångsrika karriär som långdistanstriatlet om hur man kan nå ”the perfect performance”. Det var inga revolutionerande nyheter som så, men en riktigt bra föreläsning om vikten av prestationsmål vs resultatmål, om hur man behöver tänka kring de olika pusselbitarna i sitt liv (familj, träning, arbete, annan fritid, what have you), om hur stort något kan bli och hur man hanterar press av olika slag.

Jag tar främst med mig att:

  1. Alla har något. Torbjörn är väldigt känslig för värme, och det har legat honom i fatet vid tävlingar i varma klimat (tex Hawaii, så klart). Konstatera och hantera. Jag har min mage. Konstatera och hantera.
  2. Alla bitarna behöver funka. Skaver det i någon bit sprider sig skavet och resultat både här och var blir lidande.
  3. (Helvete vad allting går fort. Tempot de håller i den avslutande maran är hårresande. Jag siktar ju inte precis dit, men jag behöver ändra hur jag ser på fart.)

Torbjörn har nyligen gett ut en bok som heter Den perfekte prestation – motivation, träning og kaerlighed (för ja, han är dansk, föredraget var på danska, boken är på danska) och mera om honom finns att läsa här.

Ett svar to “Föreläsning med Torbjörn Sindballe”

  1. Katarina april 27, 2012 den 11:39 f m #

    Jag tog med mig hans mantra ”Lagekage”. Men mitt gick från ”Princesstårta” via ”Moln” till jag landade i…bomull. Bomull har således varit mitt mantra under dagens pass då tankarna börjat glida. Bomull…

Kommentera

