Lilla kompressionsskolan

20 Apr

Jag håller som synes på att älska ihjäl mina lila älsklingar, mina kompressionsstrumpor från Gococo. De gör mina ben glada, de har en fantastisk passform, de är jättesköna och de har varit otroligt hållbara (har behövt byta skor innan strumporna var utslitna…). Nya är beställda och jag sneglar dessutom med rådjursögon på ett par i orange också. Hade inte det piggat upp ett VTUD-pass, så säg!

Jag var i kontakt med Gococo för att fråga lite om det här med kompressionsstrumpor och fick (som vanligt, deras kundservice är fantastisk) ett snabbt och trevligt mail tillbaka. Så här kommer den lilla kompressionsstrumpskolan 🙂

Jag frågade om det fanns någon tidsgräns för hur länge man kan ha på sig kompressionsstrumpor i taget (jag springer i mina, jag gillar att ha ett par på mig efteråt, jag flyger i mina, mm) och Annie på Gococo svarade att när det gäller strumpor ur klass 1 och 2 (dvs sådana som man köper utan recept från läkare), så finns ingen övre tidsgräns. Möjligen kan effekten av strumpan avta efter några timmar, men det är alltså inga bekymmer med att bära dem en hel dag. Det är perfekt att använda strumporna såväl under som efter löpning; efter löpningen påskyndar de återhämtningen (NB – jag har inte läst forskningsresultat som entydigt stöder detta,men det är absolut min personliga uppfattning att det funkar så!). Strumporna ger under löpning ökad cirkulation och de ska även minska risken för bristningar genom att de håller ihop och minskar vibrationerna i musklerna.

Om man har högt blodtryck, hjärtproblem eller hudinfektioner ska man dock vara försiktig med kompressionsstrumpor och se till att rådgöra med läkare innan användning!

Den absolut bästa informationen jag fick av Annie var angående hur strumporna ska sitta. Jag har mest dragit på mig mina och varit glad, och det ser ut som om det är det även andra löpare brukar göra när jag ser folk i spåren som bär dem. Men det är viktigt att strumpan slutar 2-3 cm under knävecket! Och om du tycker att dina strumpor är för långa får du absolut inte vika ner dem eftersom du då snörper av blodflödet och får motsatt effekt istället. Se till att fördela strumporna över vaden och som sagt se till att de slutar ett par centimeter nedanför knävecken.

Min kompressionsgarderob är på väg att utökas med ett par långa kompressionstights, fixade ett par såna när jag var i USA men de hade inte min storlek hemma och får skeppa hem dem istället. Tänker att mina ben kommer tacka mig för lite hjälp med återhämtningen efter Båstad marathon… 🙂

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: