Kettlebell-intro på Friskis

18 Apr

Ikväll har jag varit på kettlebell-intro på Friskis. Jättekul (och jag hoppas på träningsvärk imorgon!)!

Vi körde vad som tydligen kallas typ swings, nån form av swing med uppplock mot kroppen, fortsättningen på det där man dessutom trycker vidare hela vägen upp till rak arm, get-ups (man ligger med vikten i lodrät arm, håller armen lodrät, tar sig enl mönster upp till stående och så hela vägen tillbaka igen), och en övning där man höll vikten på lodrät arm, vinklade fötterna något och sen lät motsatt sidas hand glida längs med yttersidan på motsatt ben med helt raka ben. Den sista var svår!

Instruktören var jättetrevlig och när passet var slut passade jag på att be om hjälp med rätt form för marklyft och knäböj med vikt. Ville egentligen mest kolla att jag gör marklyften korrekt, men sen är det det där med mina knäböj… Jag och min svank vill tippa ut och gå för långt ner, och vi laborerade med att lägga stången fram och ha korsade armar så att jag tvingas jobba med rakare rygg, annars tappar jag liksom stången eftersom den bara vilar på kroppen.

Nu har jag fått god mat (maken gör galet goda grytor!) och brasan sprakar, så mot soffan marsch! 🙂

Kommentera

