Bok – Bli en bättre löpare

16 Apr

Jag har läst Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf av Malin Ewerlöf och Kenneth Gysing. Hittar man en ny löparbok på bibblan så får den liksom följa med hem🙂

Plus: Det är en snygg bok och läsarvänlig. Jag gillar så klart att Malin är trebarnsmorsa och grym. Boken täcker bla lite stretching och styrketräning för löpare, både med och utan vikter. Jag fick tips och påminnelser om ett par övningar som jag ska inkludera i både min stretch och min styrketräning, bl a en huksittande hälsene-/vadstretch som jag förvisso får med yogan men som just jag med största sannolikhet aldrig kan få nog av, tekniktips för frivändningar samt varianten för chins när du har stången bakom dig istället för framför (grym överkurs, men dock :)).

Minus eller tveksamheter: Om jag hade läst den här boken när jag var ny hade jag sprungit ihjäl mig. För långdistanspassen säger de att man ska ligga 20-40 sek över sitt kilometertempo på ett ”vanligt löppass” (och vanliga löppass tycks vara distanspass som beskrivs som en form av medeltempo, löpning 40-75 min med puls runt 75-80 % av max). Med tanke på vilka km-tider jag gjorde i början hade jag gått sönder pronto. Jag undrar även nu om det verkligen är vägen att gå, att ligga så lite som 20 sek över vid långdistanspass (jag jobbar ju just nu för VLL – våga lunka långpass – vilket betyder att jag springer närmare 60 sek plus långsammare än mitt km-tempo).

Om man inte som jag gick ut stenhårt med sin fart, blir man kanske istället avskräckt tänker jag? När det står att man ska hålla femminuters tempo och man knappt klarar sju, blir avståndet för stort då?

Boken är ambitiös och jag tycker att man märker att Malin är fd elitlöpare och att Kenneth Gysing har brutala ambitioner (?). Efter ett program för att komma igång med sin löpning beskrivs lite olika vägar vidare, och sen drämmer man till med ett träningsprogram för milen på 50 minuter. Det kanske bara svider hos mig, det kanske är helt rimligt, men det där är mitt mål efter maran och jag kommer få slita för det trots att jag sprungit ett litet tag nu och trots att jag tränar mycket annat… I träningsprogrammet är distanspasset det vanligaste (nämnt ovan), och jag undrar om att ligga på närmare 80% av max under så pass lång tid två gånger i veckan när det dessutom finns ännu ett fartpass i programmet under veckan är rimligt för medelmotionären som dessutom är ganska ny i gejmet?

That said, jag gillar boken och jag fick en spark i baken.

2 svar to “Bok – Bli en bättre löpare”

  1. Matilda april 16, 2012 den 12:06 e m #

    Apropå böcker, har du läst ”Ett år av magiskt löpande”? Om inte, den rekommenderar jag varmt! Och det trots att jag är långtifrån löpare.

    Kul att du till slut hittade in till mig! Hehe, inte lätt att hålla koll på att bloggar/hemsidor här i cybervärlden. Men jag tycker det är kul att ha en ny sida att kika in på🙂 Och du, när det gäller kroppens krig då huvudet skriker sluta och kroppen kör. Då om någon gång är det bara att mosa vidare!

    • Em april 16, 2012 den 3:16 e m #

      Nej, den har jag inte läst, fast jag tror att jag har fått den rekommenderad tidigare! Skriver genast upp på listan, tack!🙂

      Och det där med bara ta i, ja, men HUR????

Kommentera

