Långt och länge, SOS och glada magar

11 Apr

Gissa om jag är intresserad av hur man bäst tillför energi och vätska när man pysslar med uthållighetsidrotter. Jag och min mage har jobbat oss upp till att kunna dricka lite vatten (när jag sprang långpass med Lotta blev jag smärtsamt medveten om hur lite vatten jag faktiskt dricker i taget, i jämförelse…), dricka lite resorb, ta in lite mandelmassa, eventuellt ta in lite druvsocker. Mina bekymmer gäller främst när jag springer, när jag åkte skidor eller när jag cyklar är magen stilla och då fungerar världen relativt smärtfritt (TA I TRÄ!). Jag är a work in progress vad det gäller det här, jag inser ju att med de saker jag vill göra så behöver jag tillföra mera än vad jag gör i dagsläget.

Lyssnade med stor behållning på podcast från Ben Greenfield, han intervjuade Stacey Sims i just det här ämnet och med vinkeln hur undviker man att få magproblem – du hittar podcasten och Bens kommentarer här!

Kvällslöpning i Des Moines

2 svar to “Långt och länge, SOS och glada magar”

  1. Helena april 12, 2012 den 9:24 f m #

    Åh, jag behöver också bli bättre på det där med att äta och dricka…jag dricker sällan en enda droppe under träningspass upp till två mil. Under min mara förra året fick jag bara i mig vatten och sportdryck på vätskekontrollerna, men inget annat i energiväg..vilket innebar att mina ben stumnade ordentligt de sista 3 kilometrarna. Min tid på 3.36 skulle nog kunna putsas lite om jag tillförde musklerna lite ordentlig energi längs vägen…

    • Em april 12, 2012 den 1:57 e m #

      Fy fanken vilken tid, du är ju grym!

      Det där med att tillföra är verkligen jätteintressant, försöker lära mig mera. Blir ju extra trixigt pga min mage, men med kunskap kan jag iaf laborera!

Kommentera

