Böcker om livet

11 Apr

Petra skrev ett inlägg om sin påskläsning och jag älskar att få boktips. Jag läser ju mycket, ofta och gärna (läs hela tiden och väldigt blandat) och tycker att det är kul med tips om sånt andra uppskattat. Petra undrade om jag hade några tips, och jag har ju så klart böcker jag tyckt varit tänkvärda på min lista – idag blir det alltså bara böcker om livet (jag vill inte skriva självhjälpsböcker, det är en term som ger mig gåshud av nån anledning, taskiga neggiga kopplingar antar jag…). Jag är ingen The Secrets-människa, inte heller A New Earth-människa, men jag gillar vissa böcker som filosoferar om livet.

Lev enklare av Gisela Linde

Bryt ihop och kom igen av Susanne Pettersson

The Happiness Project av Gretchen Rubin

De tre titlarna är olika sinsemellan. Linde skriver om att skala av, skala bort, hitta det som är viktigt. Pettersson skriver om hur man kan hantera svåra situationer och Rubins bok kommer ur hennes blogg om hur hon under ett år filosoferade kring lycka och tog sig an ett projekt i månaden för att helt enkelt bli lyckligare.

2 svar to “Böcker om livet”

  1. Petra Axlund Stegman april 11, 2012 den 11:04 f m #

    Tack för boktips!!! Och ja, liksom du ogillar jag termen självhjälpsböcker och har aldrig fastnat för The Secret (att sitta och rulla tummarna och bara visualisera saker och tro att de ska gå i uppfyllelse).

    • Em april 11, 2012 den 1:04 e m #

      Kul att tipsa varandra om böcker, det tycker jag vi fortsätter med!

Kommentera

