Hjälp, min hjärna!

13 Mar

Läste Eva-Maries blogginlägg där hon konstaterade att det var lite si och så med koncentrationen när hon tittade på film. Min bokcirkel har läst boken The Shallows – How the internet is changing the way we read, think and remember av Nicholas Carr. Han skriver om hur han upplever att han har blivit mera splittrad, och ja, dummare, av internet. Han var en ”early adopter” av datorer och de tidiga versionerna av nätanvändande, och har fortsatt hänga med. Han skriver om fördelarna med internet också, men hans påstående är alltså att vårt sätt att läsa, tänka och komma ihåg förändras.

Carr skriver om hur vi vänjer oss vid att kunna ha massor med information framför oss, följa länkar, hoppa än hit och än dit, istället för att följa resonemang genom en längre text, hålla koncentrationen på en sak under längre tid. Jag rannsakade mig lite. Jag har inga som helst problem med att tex läsa. Trodde jag. För så här är det: Om jag blir avbruten (barn ropar, måste kissa, hämta te, whatever), så kommer jag med största sannolikhet göra något annat innan jag återgår till texten, och detta annat kommer med största sannolikhet vara kolla iPhonen i någon form. Det är också så att om jag hittar något intressant i texten kommer jag förmodligen att istället för att göra en markering om detta, lämna texten för att ta reda på mera om detta något, förmodligen på nätet. Och så vidare. Är detta dåligt? Lämnar det öppet, och det gör Carr till viss del också. Men det förstnämnda, den omedvetna milt tvångsmässiga kontrollen av iPhonen – min ordning brukar  vara mailen, facebook, twitter, ett par bloggar – den tror jag på att lyfta upp i ljuset och umgås lite med; vill jag ha den eller vill jag inte ha den?

Jag tycker att det är väldigt intressant med kunskapsinhämtning, koncentration, hur vi funkar, och visst får The Shallows och liknande texter mig att känna ”hjälp, min hjärna” lite emellanåt. Och jag tror att det är bra att reflektera kring sånt här, för sant och visst är att vi förändras, och lite medvetenhet skadar sällan, vare sig förändringen är ”bra” eller ”dålig” eller ”ett nödvändigt ont”.

Ett litet utvik ang boken som sådan: Jag tycker bland annat att det är problematiskt med underlaget som Carr använder. De flesta personer han exemplifierar med är män och när han pratar om det minskade läsandet ska man kanske komma ihåg att läsandet ökar bland kvinnor… Det finns mera i boken som är komplicerat men trots det, klart läsvärd!

Läs inlägget i Bokprat om The Shallows (missa inte inläggets kommentarer!) och även  Mules briljanta inlägg .

2 svar to “Hjälp, min hjärna!”

  1. propiraya mars 13, 2012 den 12:09 e m #

    …shit, känner mig sjukt träffad angående ”ska bara kolla iPhonen innan jag…” tycker ärligt inte om det, samtidigt. Blir belönad varje gång jag är snabb på att svara på tex ett mail eller mess = frekvensen att titta ökar. hmm… förr ”glömde” jag ofta mobilen hemma. Det gör jag nästan aldrig nu, särskilt som jag tex har runkeeper och liknande program på mobilen… får fundera på hur jag eg vill ha det 🙂

    • Em mars 14, 2012 den 10:36 f m #

      Jag är mitt i min handlingsplan, lovar att blogga om sen!

Kommentera

