Guilty as charged – om långpass och fart

13 Mar

Hamnade på Ellinors blogg Sub40före40 och hon hade skrivit ett  inlägg om långpass och fart. Jag är så sjukt, sjukt skyldig till att alldeles för ofta springa mina långpass för fort. Jag är ju fortfarande på sätt och vis ny i gejmet, och jag har seriösa kodakmoments över att jag kan SPRINGA LÅNGT och över att benen vill pinna på och göra det med en helt ok FART. Att spannet mellan snabbdistans/intervaller och långpass är på tok för litet glömmer jag väldigt lätt, och kommer bara på det när min tävlingsfart inte motsvarar mina förväntningar… Jag är dessutom med största sannolikhet skyldig till att mesa med mina intervaller.

För helsicke Emlan – gör om, gör rätt. VLL, våga lunka långpass. Och lunka snyggt med god teknik. Snart är det söndag, då jäklar.

Från lunchpromenaden.  På bänkar gör man armhävningar. Eller jag då – Scout övar platsliggning bredvid egentligen.

6 svar to “Guilty as charged – om långpass och fart”

  1. Erika mars 13, 2012 den 2:00 e m #

    Gud vilken söt vovve!!

  2. bjarebokhandel mars 13, 2012 den 3:42 e m #

    Då behöver jag alltså inte ha dåligt samvete att jag crampar din style när vi springer ihop? Jag kan på söndag förresten… 🙂

  3. Ellinor mars 14, 2012 den 10:34 f m #

    VLL ftw men tänk på att det går alldeles utmärkt att variera långpassen beroende på i vilken träningsfas du är i. Kanske lägga in några minuters fartökning mot slutet eller så om du börjar närma dig tävlingssäsong. Men grundfarten ska fortfarande vara lägre än vanlig distansfart.

    Kommer gå strålande!

    • Em mars 14, 2012 den 10:40 f m #

      Jag springer i princip alltid progressivt, men ska tänka på att göra det lite mera strukturerat. Och just variera är väl det jag inte gör, det går i princip alltid lite för fort, för mig då, säger inget om hastigheten i stort… Tack för kommentar!

  4. Em mars 14, 2012 den 10:35 f m #

    Erika – Scout tackar, och ja, vi tycker att hon är förfärligt vacker 🙂

    Kajsa (bjärebokhandel) – Du crampar ingen style, långt ifrån. Blir väl äntligen lite ordning på torpet! Sunday it is!

  5. propiraya mars 16, 2012 den 8:02 f m #

    …en tanke som faktiskt slog mig i början av året, jag fokuserar lätt för mkt på fart (=tiden på runkeeper) istället för att bara springa. Har blivit bättre på det, och detta inlägg gav mig ju faktiskt cred för den tanken. Tack för att du delar med dig ❤

    Och ja, mkt fin liten träningskamrat du har, kram till er båda

Kommentera

