We need to talk about min hälsena

22 Feb

We need to talk about min hälsena… Förr i världen drogs jag med återkommande hälseneinflammationer. När jag började springa för snart två år sen gick det bra till en början, men strax innan Tjejmilen det året (som skulle blivit min första tävling) fick jag akut hälseneinflammation och dessutom en bristning i vaden. Det läkte ihop och jag började om. I takt med att jag förde in mera intervaller och tempolöpning i min träning, gjorde sig hälsenan påmind igen. Det blev återigen besök till sjukgymnasten, och jag påbörjade en omläggning av mitt löpsteg.

Jag har alltid varit en framfotslöpare, men jag hade framförallt två bekymmer: Jag hade inte ”tillräcklig svikt i knäna”, sprang med för raka ben (hade faktiskt bakre benet i princip rakt när jag landade på det främre), och mina vader/hälsenor fixade inte frånskjutet som jag tog i med när jag sprang fortare. Omläggningen av steget har inneburit mera böjda knän och att jag bara plockar upp foten från marken, jag skjuter inte ifrån. Hastigheten regleras med frekvens, hur länge framfoten är i marken och vinkeln på knät, kan man väl säga.

Så löpningen har fungerat fint sen, men jag kan få känningar just efter intervallpass där min teknik förmodligen fallerar när jag börjar bli rejält trött men ändå tar i. Men situationen har varit under kontroll tycker jag. Då gör längdskidåkningen entré. Och bang, har jag ont på vänster igen. Smärtan sitter på sidorna av hälsenan och ger sig till känna lite då och då, även vid löpning (även om jag då inte gör nåt just nu eftersom jag fortfarande är sjuk…) och om jag tex hasar omkring i mina inomhusfejkuggs (de går bort just nu, gör det hela värre). Jag antar att det är frånskjutet i diagonalandet som är problemet. Inför nästa säsong får det verkligen bli teknikträning så att jag kan hitta ett sätt att åka på (för det här handlar säkerligen om obefintlig teknik) så att jag inte retar mina hälsenor.

Det säger mig också att jag är fortsatt ”klen i benen” och efter vasorna blir det promenad tillbaka till sjukgymnasten och nya tag vad det gäller tåhävningar och annat… Jag har också yogat mindre än vanligt, och det brukar också spela in.

Kommentera

