Mat och miljö

20 Feb

I dagens SDS skriver Catarina Rolfsdotter-Jansson om LCHF och miljön. Om man bortser från att jag är grymt trött på kopplingen mellan LCHF och diet som i ”att bli smal” (det får bli ett annat blogginlägg…), så tycker jag att det här är intressant och viktigt.

Så vitt jag kan förstå ÄR det ett problem för miljön med större köttkonsumtion. I sitt debattinlägg har Catarina Rolfsdotter-Jansson ett uttryck: Eko-Atkins. Nu avskyr jag dietnamn, men annars stämmer det nog på mig. Jag försöker leva med så stor omtanke om miljön som möjligt. Jag väljer ekologiska alternativ, jag äter mycket miljöcertfierad fisk, jag ställer bilen och går/cyklar/transportlöper. Jag inkluderar rotfrukter i min kost eftersom det är ett bra alternativ så här under säsong, och för att jag fortsatt mår bra när jag äter dem i lagom mängder (det gör jag inte om jag äter tex pasta och ris), mm.

Det här med kost är så intressant. Där är så många parametrar. Det är miljön. Det är hälsan. Det är miljön som påverkar hälsan. Det är utseendet. Det är de sociala konventionerna. Och människor bär på så mycket komplicerade tankar och känslor kring kost och sitt utseende (kopplingen till hälsan verkar liksom falla bort ibland…) att man famlar efter halmstrån, lyssnar och tar till sig vad som helst, tror att någon uppfinner hjulet med nya dietböcker, etc.

 

 

2 svar to “Mat och miljö”

  1. Ingerid februari 20, 2012 den 10:52 f m #

    Bra!

    • Em februari 20, 2012 den 7:11 e m #

      Tack 🙂

Kommentera

