Dejt på styltor

12 Feb

Idag hade Lotta och jag skiddejt i Romele inför fasorna. Jag åker ju tjejvasan ensam och sen startar Lotta och jag upp vår Halvklassiker med halvvasan. Lotta har varit i fjällen och fått privatlektioner medan jag suktat efter alla hennes tips här hemma, så jag var himla pepp inför träffen.

Idag snöar det rätt bra här i Skåne, och temperaturen ligger mellan nån minusgrad och nån plusgrad. Den hopplösa felvallan var ett faktum efter 2 km. Det blev issnöstyltor. Jag tar bakhalt any day över issnöstyltor. Jag stannade och slog av ett par gånger, men när jag kom till sista backen på 5 km-spåret hojtade en av ”skidgrabbarna” (term för man i snygga skidkläder som i mina ögon åker snyggt och rent allmänt ser ut att veta vad han håller på med) att jag för helvete skulle kliva av skidorna innan jag gav mig nerför backen och bröt benen av mig… Det verkade ju otaktiskt med ett benbrott så här två veckor innan fasorna, så jag gjorde som han sa. Gick ner, slog av, klickade i igen. Jag hade ett par hundra meter innan det var styltor igen. Klickade ur, slog av, la på ny valla. Hjälpte inte, hade röd valla överst sen innan och ALLT bara fastnade. Den borde stämt om man tittade på temperaturen, men det gjorde den inte och det var långt ifrån bara jag som stod och svor vid starten…

Nåväl, tekniktips av Lotta fick jag i alla fall! Stakning med frånskjut känns som mild överkurs, men jag tar med mig tipsen och hoppas kunna testa lite i veckan. Det här med att tänka på att släppa staven i slutet av pendeln ska jag också jobba på. Lotta tyckte för övrigt att spåren var erbarmliga – jag har ju inget att jämföra med direkt så jag hoppas att det blir halleluja för mig på fasorna då… Det snöade som sagt rätt bra idag och spåren är grunda och sliriga sen innan, så jag antar att det bara kan bli bättre.

På grund av min usla valla blev det inte så mycket åkt idag, tyvärr, men ett par km blev det och prat kring resa och teknik, så fin söndag på det ändå!

2 svar to “Dejt på styltor”

  1. It's not going so well februari 12, 2012 den 1:58 e m #

    ååhhh, jag BEUNDRAR dig, att du pallar. Illa nog med en tung dag i löparspåret, men hålla på med valla och skidor och stavar och grejor. jag hade börjat gråta…….. 🙂 HEJA DIG!

  2. Em februari 12, 2012 den 7:01 e m #

    Jag grät häromdagen, i nedförsbackarna, och tänkte lite på dig 🙂 Ja, heja mig, snart är det dax…

Kommentera

