Flex på Friskis

11 Feb

Har ”bara” yogat hemma den sista tiden, och jag måste ju säga att jag inte precis blir bendy av löpning och skidåkning… Bestämde mig därför för att testa ett flexpass på Friskis på förmiddagen. Transportlöpning den korta biten dit och hem (blir typ 3,5 km).

Transportlöpning Friskis t/r i nya Asics 33 neo.

 Friskis beskriver sina flexpass som ”funktionell rörlighet i ett dynamiskt, fokuserat flow”. Jag gillade verkligen passet! Efter en uppvärmning på två låtar kördes själva flexpasset i tre delar: stående, sittande/liggande, lugnare avslutningsdel. Var himla skönt att få gå igenom kroppen och det här är definitivt ett pass jag ska försöka peta in så ofta jag kan (lite beroende på hur mycket jag yogar). Det är inget som ställer krav på ens koordinationsförmåga, men därmemot är det ganska ”tuff” träning där man behöver viss styrka för att kunna hålla i.

Man rekommenderas att vara barfota under passet. Jag körde i mina rosa vff bikilas, om inte annat för att jag blir glad av dem.

Det enda jag var tveksam till var vissa rörelser som var lånade från yogan, och där jag tyckte att informationen gick lite fort och var lite bristfällig. Tex ”kobran” bör ju kanske inte utföras hur som helst, och jag såg framför mig hur många lätt rycker upp i axlar och nacke för att få höjd istället för att gå upp med rätt form. Och en sak till – man är på golvet, utan matta. Vore inte helt fel med en liten avtorkning efter föregående klass…

6 svar to “Flex på Friskis”

  1. propirayaEM februari 14, 2012 den 11:58 f m #

    hmm… kan det vara därför jag fått ont i nacken efter jag börjat med yoga? vår lärare säger ingenting, och ja… i ärlighetens namn har jag fått problem(läs ständigt stel och ont) i nacken sedan jag började yoga…

    • Em februari 14, 2012 den 3:57 e m #

      Jag bad Petra (sportyspice) om hjälp med svaret på det här – kolla hennes kommentar!

  2. Petra Axlund Stegman februari 14, 2012 den 3:52 e m #

    Jag fick ditt mail Em och svara här först (svara på mailet senare idag). Att ”slänga in” yogaposer är väl inget fel i sig men utan instruktioner (det kan vara muntliga eller att man går runt och korrigerar) är det såklart inte så bra. Kan bero på att instruktören förmodligen själv inte har så bra koll. Just som du säger i kobran sjunker många ihop i axlarna och belastar helt fel, svankar för mycket och får ont i ryggslutet (man tänker ”böj bakåt” istället för ”lyft upp”) och slänger tillbaka huvudet när de tittar upp och därmed får ont i nacken. Och här kommer jag in på propirayaEM´s kommentar om just nackont. Jag kan såklart bara gissa då jag inte sett din teknik men det troligaste är att du just slänger bak nacken och alltså trycker ihop nackkotorna och även nerverna. Försök att titta upp (nu pratat jag kobran men det gäller samtliga yogaposer) men håll nacken i en rak linje med ryggraden. Sen är det superviktigt i poser som skulderstående och plogen att du inte rör nacken alls, titta in mot bröstet och håll nacken still. Hoppas att det var till lite hjälp.

    • Em februari 14, 2012 den 3:58 e m #

      Tack, du är en ängel som kommer in med svar! 🙂 Stort, stort tack!

  3. propirayaEM februari 15, 2012 den 1:55 e m #

    Jättestort tack!!!! Känns som att jag verkligen skulle behöva gå hos ngn som visar mig HUR det skall se ut… när ses vi egentligen em 🙂

    • Em februari 15, 2012 den 2:04 e m #

      Jaru… Lite USA först, sen kommer jag till Stockholm!

      Och du fina, ta dig ett par pass på Yogayama! Jag tycker att Eva är en fantastisk lärare!

Kommentera

