Nedförsbackar och snor…

10 Feb

Idag blev det längdskidor igen! Med supporten med mig gav jag mig ut på det lite längre spåret där jag åker, tanken var att ta itu med lite mera kuperade spår. Nedförsbackar är för tillfället min nemesis, men jag försöker tänka på vad Mia sa till mig när jag frågade om hennes vasaloppsupplevelse och tips därifrån: Sätt dig i bajsaställning i nedförsbackarna och ropa swoooooosch, för då är det roligare! Ropade kanske inte så mycket idag, men jag tänkte. En massa fula ord, blandade med swoooooosch.

En sak som vi måste prata om, hör ni: Snor. När det är kallt ute rinner näsan ju gärna. Precis som när jag började med bikram och liksom ville torka bort svetten i början, vill jag nästan compulsivly torka mig om näsan hela tiden. På bikramen lärde jag mig snabbt att bara stå/ligga helt stilla mellan de olika asanas, ta vara på vilan där man kan få den. Jag vänjer mig väl vid det här också… Jag kan inte snyta ur så där lite tjusigt äckligt som en del gör (hålla för ena näsborren och blåsa ut), det hade garanterat slutat med snor i hela ansiktet, och hålla på att torka sig om näsan hela tiden är inte precis ekonomisk åkning…  Men oglammigt är det banne mig!

Och en sak till: Kläder. Idag hade jag underställ, vintertights (makens, om ni undrar över baggy-looken på bilden…), houdini power-houdi och en houdini power-väst ovanpå, buff, mössa, handskar. Västen var overkill, men utan vete fanken om jag inte frusit. Tips?

6 svar to “Nedförsbackar och snor…”

  1. Jo februari 10, 2012 den 8:12 e m #

    Vindskydd är viktigare än varmt tycker jag och rekommenderar nån sorts tunn träningsjacka istället för väst. Men jag hobbyåker bara efter hundarna…

  2. Träningsglädje februari 10, 2012 den 9:24 e m #

    ja jäkla snor alltså!!!!! 🙂
    jag tycker det är svårt med kläder. man blir ju kall efter ett tag liksom… du förresten, spåren ser inte helt enkla ut? lite sladdriga? BRA åkt därför!!

  3. Västgötskan februari 11, 2012 den 9:27 f m #

    Skit i snoret! Du kvalificerar dig bland eliten som ALLTID åker i mål med snor överallt. 😀

  4. Lone februari 11, 2012 den 12:07 e m #

    Jeg bruker å ha ullunderklær innerst. Er det veldig kaldt har jeg på meg ull-bh og lang ulltruse også. Så har jeg bare ett lag til, faktisk: vindtette ytterklær. Det bruker å holde. Skal jeg gå noe roligere kan jeg ta på meg en tynn fleecegenser, tynn ullgenser eller fleecevest som lag nummer to. Har ofte en ullhals, vindtette hansker og en tynn lue i tillegg.

  5. fensefian februari 11, 2012 den 2:41 e m #

    Jag har enbart ett ullunderställ och GoreTex-kläder (ventilerbara) utanpå det. Är det kallare har jag även ett ull-linne underst och en buff som täcker kinderna och hals/nacke. Vindtäta vantar funkar bäst för mig även om dom är av en tunnare modell.

    Ett annat bra ”nedförsbacke-ord” är YOHOOOOOOO!! funkar super för avslappning 🙂

    Kör med ”tjusigt – äckligt” varianten men det vete sjutton vad jag hade gjort i ett Vasalopps-sammanhang med en massa folk runt om……. förmodligen snorklat in och spottat..

    Du är en inspiration av rang som gör detta!!!

  6. Em februari 11, 2012 den 3:11 e m #

    Tack för alla klädtips! Ska gå igenom garderoben och testa runt lite, och kanske komplettera lite inför fasorna 🙂

    Sara (träningsglädje) – Jag har ju inte så mycket att jämföra med när det gäller spåren, men ja, absolut sladdriga. Bättre igår än häromdagen dock. Tror man på bättre spår på fasorna?

    Västgötskan – Hihi, snoret är nog det närmaste jag kommer eliten… 🙂

    Marie (fensefian) – Ska göra mitt bästa för att ta mig i mål! Tack för pepp!

Kommentera

