Fartlek

29 Dec

På schemat idag stod det fartlek. Det kändes väldigt trögt att ge sig ut genom dörren. Stormen Dagmars lilla kusin eller vem i släkten det nu var härjade på rätt bra och jag kände mig rätt uggig efter för lite sömn i natt. Men är det nåt min mage inte blir gladare av så är det överhoppad träning, så ut skulle jag (och givetvis anpassa mig efter vad kroppen sa, men dock ut). 15 min uppjogg, 20 min fartlek i bedårande motvind (men det är bra, det är bra för löpsteget, blir lättare!) och 10 min nerjogg, done. Ikväll ska jag nörda loss bakom kulisserna på Downton Abbey och spela schack!

Visste ni förresten att det tydligen heter fartlek på engelska också (i alla fall enligt podden Marathon Training Academy som jag lyssnar på)? Hur kul kan man inte ha med det? 😉

10 svar to “Fartlek”

  1. Linda december 29, 2011 den 6:12 e m #

    Tack för tipset om Downton!! Kvällen är räddad. 🙂 Det var Gustav Holmér som uppfann fartleken. Han var fö Hans Holmérs pappa. 🙂

    • Em december 29, 2011 den 6:45 e m #

      Kvällens kuriosa! 🙂 Tack!

      Och du, missa inte julspecialavsnittet av Downton Abbey imorgon kväll då…

  2. Anna (orka mera) december 29, 2011 den 9:49 e m #

    Jo fartlek är väl ett av orden vi lyckats exportera, tillsammans med smörgåsbord och ombudsman 🙂

    • Em december 30, 2011 den 4:25 e m #

      Då tycker jag fartlek är det klart nyttigaste ordet 🙂

  3. Erika december 30, 2011 den 8:13 f m #

    Haha ja jag har också sett det, att fartlek heter samma sak på engelska. Underhållande!

    • Em december 30, 2011 den 4:25 e m #

      Med tanke på att min engelska vän inte ens kan läsa ”utfart” och ”infart” utan att garva ihjäl sig så…

  4. Västgötskan december 30, 2011 den 8:41 f m #

    Motvind är verkligen seeegt. Men som du säger, det gör med största säkerhet nytta… 😉
    Låter som ett härligt pass!

    • Em december 30, 2011 den 4:24 e m #

      Lika bra att bli vän med här i Malmö… Det blåser typ jämt, i lite olika stormgrad 🙂 Det var ett fint pass!

  5. Snorkkis december 30, 2011 den 5:21 e m #

    Haha, fartlek. Undrar om det är samma koncept på engelska. Bra att ge Dagmar-släkten en match!

    • Em december 30, 2011 den 9:43 e m #

      Jäpp, det ska tydligen betyda samma! 🙂

      Dagmar och släkt får helt enkelt testa att anpassa sig lite tycker jag. Blåsa järnet när jag har intervaller och fartlek, och gå hem och lägga sig när jag ska springa långpass. Vill inte ha sällskap så länge i taget tack, man blir så genomblåst och så hör man ingenting… Inte tinnitus pga konsert, men pga löpning i storm, det vore väl droppen!

Kommentera

