Be quiet, be still – bikramchallenge dag 5

16 Dec

Episk klass för Mine idag. Vi var ungefär halvklass, och Mine drog oss alla fram till speglarna. Himmel, vad det är intressant att gå för olika lärare! De tillför olika bitar, fokuserar på olika bitar. Den här veckan har jag gått för Hilary, Oriana och Mine.

Det var nästan som en privatlektion idag; det var känslan.

Så här ser det ut hemma hos mig om kvällarna nu. Måste vara färdigpackad annars blir det jobbigt och så glömmer jag nåt väsentligt…

En sak som jag är väldigt tacksam för är att när jag började min practice (februari förra året, diverse uppehåll sen dess med fokus på andra yogaformer) fokuserade mina lärare mycket på stillheten i savasana. Be as still as possible. Din svett ska ingenstans, dina kläder sitter väl nog, din handduk är ok, allt är ok. Bara stå stilla mellan poserna, ta dig till savasana så fort som möjligt, ligg stilla. Lugna andetaget, mjukt. Livet på mattan och livet i största allmänhet blir så mycket enklare.

Jag måste tänka på att hålla magen i alla lägen från sken till tvärstopp. I framåtböjen är det självklart, hjälp ryggen. Men när man går bakåt och gärna lägger fokus på annat händer det att man tappar magen. För mig blir det tvärtokigt, för då hoppar mitt (förvisso lilla) navelbråck ut ibland… Inte trevligt. Fick peta in det en gång idag, jag blir rätt otuff av det… Håll in, håll ihop. Hela tiden.

Nu har jag helgpaus för bikramen. Försöker att inte tänka framåt på nästa vecka, för det har varit bitvis motigt den här veckan. Fredag kväll och helgen bjuder på styrka inför tjejvasan och ett styck långpass. Kom igen vädret!

2 svar to “Be quiet, be still – bikramchallenge dag 5”

  1. It's not going so well december 17, 2011 den 9:29 e m #

    aahh, du skriver så fantastiskt om yoga att till och med jag blir sugen. underbart.

    • Em december 18, 2011 den 3:34 e m #

      Är sugen på att komma och yoga i Båstad, så det är bra att du känner yogapeppen lite.. Om jag kommer till Båstad kommer du nämligen inte undan 🙂

Kommentera

