Bikram, dag 4 – eller borde jag bygga en ark kanske?

15 Dec

Vaknade imorse av att regnet piskade mot rutorna. Alla sov djupt, inklusive hundarna som verkligen inte såg ut som om de ville nånstans alls. Jag vägrar vädernegga för det är så himla inte lönt, men jag funderar lite på om man ska börja bygga på sin ark nu eller omgående?

Bikramchallenge dag 4, i alla fall. Hade verkligen ingen som helst lust idag. Noll, ingen. Men jag kom ju iväg ändå, efter att ha drattat i mig en hel del vatten och grönt te. Möttes av Orianas stora vackra leende när jag kom in på bym och det är de små sakerna som gör det. Det tända ljuset på disken, hennes leende, att hon vet vad jag heter, att det är lite samma gäng jag möter varje dag. Det är fint. Men inte var jag mera sugen för det.

Det var en full klass. Trångt mellan mattorna, men som Jona sa vid nåt tillfälle – det är bara här vi förväntar oss en massa plats, hon har varit på tillfällen i Indien där det är supertrångt och det är ingen som undrar över det. Jag la mig i värmen, hann landa lite. Inte för att jag var mera sugen för det. När klassen drog igång och vi ställde oss upp för första andningsövningen upptäckte jag att jag hamnat under nån form av värmeutblåst och att det var som en lätt men oerhört varm ökenvind rakt på mig. Blev verkligen inte mera sugen för det. Andningsövningen förflyttade mig dock till mattan och jag var där och då. En stund. Sen började skallen krångla igen. Den krånglade ända till i mitten på den stående serien. Energin i salen var lite udda, nog många som hade det kärvt idag. Många som la sig, nån som gick ut (händer i princip aldrig), nån som drack mellan poserna (och yes, jag la märke till allt, för där var jag idag. Förlät mig omgående för det dock, open eyed meditation förvisso,men det betyder ju inte att man är avstängd, jag la märke till och lät det gå vidare). Det udda var att det funkade för mig. Igår var klassen grymt fokuserad och i ett galet flöde, då flög jag högt på det. Idag var jag neggig och klassen kanske lite låg, och det lyfte mig! Som om jag var tvungen att ändra mig för att ändra situationen. Gick in starkt i triangeln, kroppen hade varit med på noterna hela tiden och nu hade huvudet lite hunnit ikapp.

Så kan det också vara på en blå yogamatta en tidig torsdagmorgon.

Kommentera

