Tillbaka igen

12 Dec

Nån sa nån gång nåt i stil med att det man inte löser under fyra timmars löpning, det är nog bara som det är. Min variant på det är: ”When in doubt – bikramyoga”. Så jag är tillbaka på mitt eget personliga Bali, tillbaka på min blåa matta, tillbaka för 90 minuter i det varma rummet.

Bym i Malmö – faktiskt min favoritbikramstudio. Följd av den jag testade i Carmel-trakten, och sedan av DuCalme i Stockholm. 

Bikram är väldigt speciellt för mig. Det är alltid samma asanas, i samma ordning. Men kroppen och stunden på mattan är annorlunda varje gång, och varje lärare säger lite olika och jag hittar olika saker varje gång.  Bikram må vara fastlagt, men jag känner faktiskt en större frihet där än i många andra yogaformer och -klasser. Kanske för att jag vet vad jag ska göra om det inte funkar, om kroppen eller sinnet inte vill. När man tränar bikram är det väldigt tydligt, man får den informationen klart och tydligt när man börjar och faktiskt i princip alltid i början av varje klass. Andetaget är din bästa vän, stillhet i savasana mellan de andra asanas så att kroppen lugnar sig och andetaget kan kyla dig, om du behöver – sätt dig ner (håll gärna huvudet ovanför hjärtat), om inte annat, savasana. Det är ju inte som att man inte kan göra det när man tränar annan yoga, men det uttalas inte alltid. Ibland tycker jag att jag hör folk som strävar så hårt efter att hitta rätt i de olika asanas, att ”göra som läraren säger” att det blir rätt mycket gymnastiska övningar, rätt mycket inte-yoga, av alltihop.

Bikram är också tillräckligt in your face för att jag ska stanna på mattan när jag inte riktigt är hemma hos mig själv, och det ger mig också en enorm frihetskänsla!

Min decemberlista på Spotify förresten: December 2011 soundtrack eller December 2011 soundtrack

2 svar to “Tillbaka igen”

  1. Jessica december 12, 2011 den 1:29 e m #

    Kommer inte åt din spellista, var så nyfiken på den.
    KRAM

    • Em december 12, 2011 den 1:33 e m #

      Testade att lägga upp en annan sorts länk också – nu då? Eller någon som har nåt tips på hur man enklast lägger sina spotifylistor i en wp-blogg?

Kommentera

