Så dumt!

12 Dec

Älskar yoga-formen, hatar det här: http://www.yogadork.com/news/in-the-case-of-bikram-vs-yoga-to-the-people-copyrighting-yoga-who-wins/

Lägger av och till märke till suget ”att äga” när jag jobbar mot USA. Suget att sätta sitt namn på, äga, kontrollera och tjäna pengar på alla andra som vill göra något. Inte för att resten av världen är förskonat från tanken…

Jag undviker noggrant att läsa saker som Bikram himself skriver, jag har inte gått på hans klasser och föredrag när han har varit här. För det här förstör min förälskelse i bikram-yogan, och den vill jag väldigt gärna ha kvar.

5 svar to “Så dumt!”

  1. Petra Axlund Stegman december 12, 2011 den 10:11 e m #

    Ogillar så starkt. Särskilt då Yoga to the People är en av NYC´s bästa studios och har en sådan skön inställning där man betalar så mycket man har råd med. Bikrams yoga och stil är så långt ifrån den yoga jag håller på med och älskar. Jag älskar hot yoga med går aldrig på Bikram numera, ogillar den militanta stilen och Mr Bikram ger en unken smak i munnen. =/

    • Em december 13, 2011 den 11:11 f m #

      Håller helt med om Mr Bikram, men jag älskar passen… Har i ärlighetens namn dock inte testat några hot yoga-pass. Blev så väl mottagen på Bym här i Malmö och trivs så bra med lärarna där. Ska testa hot yoga vid tillfälle dock!

      • Petra Axlund Stegman december 13, 2011 den 3:24 e m #

        Hot Yoga som Yoga to the People har påminner om bikram. Själv kör jag Hoy Vinyasa, alltså ett vanligt fysiskt vinyasapass fast i varmt rum. Ofta håller man en temperatur på kring 30-35 till skillnad från bikram som mska ha 40 grader. Älskart!!!

  2. creativedogs december 13, 2011 den 6:59 f m #

    Hej

    Jag funderar på att börja med Yoga och tänkte fråga om du vet någon bra film som jag kan börja med och som håller mig sysselsatt ett tag?
    //Elin

    • Em december 13, 2011 den 11:10 f m #

      Jag äger faktiskt inga yoga-dvd’er… Använder YogaToday när jag behöver inspiration hemma! Men jag vet att många är nöjda med Karin Björkegren Jones dvdfilmer – kolla på http://www.yogaliv.info/ och på http://www.yogavita.se Anna (orka mera) skrev också om vilka filmer hon använt, bla här http://blogg.piggelina.se/2011/11/min-yoga-resa/

      Om du har möjlighet, pallra dig iväg på nån klass nånstans. Hitta en lärare du gillar. Det är mysigt och ger energi för ens egen practice hemma!

      Lycka till, yoga är fint!

Kommentera

