Här kommer receptet!

11 Dec

Fick en massa mail och frågor på facebook, så här kommer receptet 🙂 Det kommer från en Coop Mat-folder!

Saffransbullar

ca 30 st, ugn 225 C

100 g smör

5 dl mjölk

25 g jäst

1,5 tsk hel kardemumma

2 pkt saffran

1 dl strösocker

0,5 tsk salt

1 ägg

12-14 dl vetemjöl

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

200 g riven mandelmassa

Pensling och garnering:

1 uppvispat ägg

1 dl hackad mandel

1 dl pärlsocker (hade jag ingen…)

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken. Rör ut jästen med vätskan. Stöt kardemumman. Tillsätt den med saffran, socker, salt,ägg och ca 1 l mjöl. Arbeta tills degen blir blank. Låt jäsa i minst 1 timme.

Knåda degen med resten av mjölet och dela den i två delar. Kavla ut till rektangel, bred på smöret, strö över socker och mandelmassa.

Rulla ihop från långsidan, skär varje rulle i ca 15 bitar. Lägg som kanelbullar på bakplåtspapper, låt jäsa ca 30 min.

Pensla med ägg, strö över mandel (och pärlsocker). Grädda mitt i ugnen ca 10 min (8 i min ugn).

De var förtjusande goda och vi frös in för helgerna som kommer!

Nu väntar snart dagens långpass!

Kommentera

