Hudvård?

19 Nov

Läste Petras blogg imorse och fick genom den tips om bloggen Naturligt snygg som är en grön blogg (alltså ekoreko) om hudvårdsprodukter etc. Jag gillar lotions and potions, har alltid gjort. Och jag försöker vara så ekoreko jag kan – alltifrån mitt val av frisör (världens bästa Yen på Big Hair Mama här i Malmö, en helt ekoreko salong!), till att försöka ställa bilen så mycket som möjligt, till att sopsortera, till att äta eko, mm. Men det där med grön hudvård.

Jag har försökt (och när jag säger försökt betyder det att jag har gett produkterna minst 5 veckor). Jag började med Weledas produkter, deras mandelserie. Blev rödflammig och allt torrare. Tillbaka till grundläget, vilket då betydde Cliniques produkter. Lät min hud lugna ner sig till normalläge. Nästa försök blev Dr Hauschka. Det funkade verkligen inte alls för mig. Jag fick något eksemliknande i ansiktet, framförallt runt näsvingarna, lite vid hakan och ovanför ögonbrynen. Fick faktiskt smeta på Mildison för att få det att gå över. Tillbaka på Clinique igen – och då sköter sig min hud, den svikaren! På med en massa jag inte vill använda, så går det jättebra… Nästa försök blev svenska märket Estelle & Thild, som var den ekolösning som funkat bäst, men ändå inte tillräckligt. Hemskt torr blev jag.

Sista året har jag använt Philosophy och varit väldigt nöjd med deras produkter. Men ekoreko, not so much. Och efter en vända i USA med resulterande hudkrasch efter att ha ätit uselt enligt lilla kroppen, använder jag just nu Vichys normaderm som ett sista försök att få huden att chilla lite (har varit hemma sen 15 oktober och ätit bra, så…). Vichy är åtminstone parabenfria och så där.

Fick en liten reklamtidning om bla Decleor och bare Minerals som är fria från parabener, parfym och artificiella oljor. Kanske nåt att testa nån gång. Men först ska jag botanisera i Naturligt snygg-bloggen och se om jag får några roliga idéer! Och så hoppas jag att boken Badskumt- Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg snart landar på min beställd-hylla på bibblan. Blir intressant att läsa!

I träningsväg idag har det blivit långrunda och lite senare ikväll blir det Yoga Today-yoga. Imorgon springer jag från Båstad till Torekov med fina Kajsa!

5 svar to “Hudvård?”

  1. Petra Axlund Stegman november 19, 2011 den 1:34 e m #

    Ofta tar det tid för huden att vänja sig vid en ny, grön produkt. Reaktionen kan såklart vara att man är känsligt mot något ämne i den gröna krämen men även att huden reagerar med att bli röd och torr under en kortare period tills alla kemikalier och gifter som den är van vid försvinner. För mig tog det säkert två månader innan mitt hår helt vant sig vid ekologiska schampo. Idag är jag helt ekoreko när det gäller hudvård, smink och schamp. Det enda jag inte hittat som eko som funkar är deodorant. Jag själv använder och kan tipsa om 100% Pure och svenska WISE. Testa.

    • Em november 21, 2011 den 8:23 f m #

      Tycker att det är VÄLDIGT svårt att hålla ut när det bara blir värre och värre, och framförallt när eksemen kommer? Det spricker, det blöder, det kliar, det svider… Hauschka framförallt, det var gräsligt! Ska dock surfa runt på bloggen och plocka idéer…

      Kroppstjohopps funkar, använder oftast ekomandelolja typ, och håret är lyckligt på John Masters, det är ansiktet som inte vill vara med i leken… Bara mandelolja räcker inte där.

  2. Kajsa B november 20, 2011 den 10:24 f m #

    Jag läste ett utdrag från Badskumt och bestämde mig för att byta schampo till Body Shops ekologiska…. Det var i somras och mitt hår har inte varit rent sedan dess. Nu är det snart slut och då ska jag tillbaka till kemikalierna….

    • Petra Axlund Stegman november 20, 2011 den 2:07 e m #

      Testa ett annat märke av ekologisk schamp då, kolla in Naturligt Snygg och få tips. Kemikalier lägger sig som en yta på håret och det ”ser rent ut”.

    • Em november 21, 2011 den 8:21 f m #

      Testa John Masters innan du ger upp! Finns på Big Hair Mama på Kristianstadgatan och förmodligen på Organic Shop, mot kanalen, typ mittemot Designtorget!

Kommentera

