Tidningen Stark och tisdagsböcker

15 Nov

Tidningen Stark är inne på sitt fjärde nummer, men jag har inte hittat den förrän nu. Undertiteln är Träning & hälsa. På riktigt.

 Bland skribenterna märks Fredrik Paulun, Martin Lidberg (som är träningsredaktör, visar det sig), Åsa Sandell och Thomas Borgå (som också är chefsredaktör). Tidningen har den vanliga blandningen av prylar, lite forskningsrön/tankar och krönikor. Det här numret har Jillian Michaels som träningsprofil (jag antar att de har en längre intervju i varje nummer), och det är en trevlig intervju som dock inte direkt ger nåt nytt om Jillian eller hennes tänk – men å andra sidan lyssnar jag på hennes poddar jämt och samt, så det är kanske inte så konstigt. De har en längre artikel där en testförare testar MMA (mixed martial arts), tar upp funktionell träning och kettlebells. Där finns recept och mat, i det här numret om julmat (Fredrik Paulun, som givetvis presenterar sina vanliga åsikter om kost). Vad det gäller kost har de också en bit inriktad mot familj och barn. En träningsdel är inriktad mot seniorer, och så finns där givetvis frågespalt.

Jag gillar:

Avsaknaden av ”så blir du snygg/smal/perfekt”-artiklar!! Fokuset på träning, allsidig sådan. Plats för både familjetänk och specifikt seniorfokus. Kul artikel om politik och träning (riksdagens satsning på friskvård), blandningen av män och kvinnor på bilderna och bland skribenterna.

Inte så bra:

Priset. Det är inte en tjock tidning man får för 64 spänn. Martin Lidberg, som då både är skribent och träningsansvarig på tidningen – jag tycker att han är problematisk efter de val han gjort angående produkter han lierat sig med. Och jag hade velat ha mera nyans i kostpratet.

Jag kommer säkert läsa Stark nån gång emellanåt (tillbringar ju en del tid på resande fot om inte annat, då är tidningar bra…), men det är inte en tidning som hoppade ut och skrek prenumerera på mig.

Tisdagens boktrave: Nu har jag läst färdigt Lance Armstrongs Every Second Counts och jag tyckte riktigt bra om den. Ska absolut läsa hans It’s Not About the Bike också. Every Second Counts handlar både om hans cykelkarriär (främst berättelser från Tour de France), om hans liv med familjen, hans cancer och hans engagemang i cancerfrågor. Jag gillar att läsa människors egen berättelse, framförallt när det liksom finns mer än ett raster.

”If you lead a largely unexamined life, you will eventually hit a wall. Some barriers can be invisible until you smack into them. The key, then, is to investigate the wall inside yourself, so you can go beyond it. The only way to do that is to ask yourself painful questions – just as you try to stretch yourself physically. ” (Lance Armstrong)

Har påbörjat Tina Feys Bossypants och är kvar i Josefssons Den mörka hemligheten (Petra skriver om både Hemligheten och Den mörka hemligheten idag) Och en stickbok, för nu är jag tillbaka med stickor och garn!

Tidningshögen innehåller YourLifes avskedsnummer (tidningen läggs ner), Modern psykologi, O och Filter. Där har jag läsning som tar mig igenom ett och annat bad 🙂

4 svar to “Tidningen Stark och tisdagsböcker”

  1. Träningsglädje november 15, 2011 den 8:31 e m #

    jag läste första numret. tycker det var bra med träning som fokus men layouten var mörk och tung – väldigt maskulin…

    • Em november 16, 2011 den 11:06 f m #

      Ja, layouten är ju onekligen rätt intressant. Verkar inte finnas ”neutral” layout?

  2. Sofy november 18, 2011 den 7:57 f m #

    Intressant! Men till det priset vill man kanske ha mer. Mycket tvivelaktig reklam i själva tidningen?

    • Em november 18, 2011 den 8:03 f m #

      Nej, det tycker jag nog inte, inte i detta nummer iaf. Väldigt mycket reklam för olika utbildningar (Safe, The Academy, Pauluns kostrådgivare, etc). Reklamen för Attracts motionsband finns där dock. En del kosttillskott. Och faktiskt första gången jag ser helsida från Holistic, de har en helsidesannons om raw food.

Kommentera

