Raw food – hur var det nu

14 Nov

Om ni kommer ihåg så var jag på ett seminarium om raw food, arrangerat av Holistic. Att jag, man kanske, mår bra av att ha åtminstone delar av sin kost som rå är inte så märkligt för mig. Men när jag var på seminariet fick jag en massa förklaringar kring varför raw food är så bra, och eftersom jag gärna vill förstå saker och ting har jag fortsatt klura, tänka på och försöka ta reda på mera efter seminariet.

En term som dök upp under seminariet var biofotonenergi. Jaha, och vad är då det? Jag googlade det, så klart. Och redan där blev det svårt. Mitt blogginlägg om seminariet dyker nämligen upp som andra träff… Första träffen är från en rawfood-festival och rör Dr David Jubb. Han förespråkar tydligen ”life food” och inte raw food, och skillnaden ligger i att life food alltid har mätbara nivåer av biofotonenergi samt kan växa vilt och reproducera sig i naturen. Det där hjälpte mig ju föga. Letade vidare, och hittade då Holistics egen hemsida med följande information:

Biofotoner är ljusenergipartiklar som utsänds av alla levande system och är en viktig del av de 95% kommunikation som vår DNA-aktivitet består av. Hög biofotonenergi är kopplat till ett högre hälsotillstånd. Biofotoner kallas ibland för livsenergi och är bl.a. kopplat till metabolism, tillväxt och celldifferentiering. Vilda växter har överlägset högst energi, följt av ekologiskt odlade växter. Strålad, mikrad och upphettad mat har liten eller ingen ljusenergi. (http://holistic.se/rawfood/)

Det där är ungefär det som sas på seminariet. Jag hittade också följande, skrivet av Pontus Kristiansson som presenterade på seminariet (väldigt engagerat och kunnigt, ska jag tillägga):

Livskraften i maten är bevisad på flera olika plan av flera olika forskare med flera olika utgångspunkter. Den går att se med kirlianfotografering, kan mätas med Bovisenheter eller som biofotonenergi. Även människan har studerats med dessa mättekniker och högre energier (=mer livskraft) återfinns alltid hos friskare individer, medan sjuka individer har lägre energier. Även våra tankar påverkar dessa energier. (http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-kolla-in-det-haer)

När jag sökte på engelska (”biophoton energy”) hittade jag en länk till en bok skriven av en Marco Bischof Boken finns tydligen tyvärr bara tillgänglig på tyska (som jag då inte kan…), men jag läste beskrivningen och det lät intressant. Fick inga direkta svar där dock. Jag hittade också en intervju med Dr Gabriel Cousens. I intervjun nämns biofotonenergi, men förklaras inte närmare med några källor. På sajten Raw Wisdom skriver de också om biofotonenergi, och här blir det möjligen mera intressant.

Others have explained the existence of light and energy around your body in terms of a “biophoton field.” Dr. Dietrich Klinghardt discusses this field in The Five Levels of Healing, which is based on a healing model developed some 12,000 years ago. This energetic model for health has influenced Tibetan medicine, traditional Chinese medicine (TCM), and Ayurvedic medicine as well. The existence of the biophoton field was scientifically proven by Dr.  Fritz-Albert Popp in 1974. Your physical health is dependent not only on what goes on inside of your body, but is also interconnected with and dependent on other non-physical levels of energy, such as the energy surrounding your body, called the biophoton field.
In highly simplistic terms, your biophoton field can be viewed as a highly sophisticated computer that processes, stores and retrieves information that is then used to regulate your biological processes.  It is known in biology that every cell in your body has over 100,000 biochemical reactions per second, all of which must be carefully timed and sequenced with each other. Many (mostly European) scientists have investigated the organizing principle behind this sophisticated dance.  Dr. Popp also proved that biophotons originate from your DNA and that they are laser-like in nature. He developed the biophoton theory to explain their biological role and the ways in which they help control your biochemical processes. 

Här kan du läsa mera om Dr Fritz-Albert Popp (jag vet att det är en wikipedia-länk och att man kan ifrågasätta wiki på en miljon sätt, men jag hittar inte direkt några länkar som är bättre, vid kvick titt är alla andra länkar kopplade till healing, raw food, etc.)

Vad det gäller kopplingen mellan biofotonenergi och mat står det (alltså fortsatt på Raw Wisdoms sida):

As you know, without the sun it is virtually impossible for most life forms to exist. For example, we now know that without appropriate sun exposure, you will become deficient in vitamin D, which will have very far ranging consequences for your health. Vitamin D influences at least 2,000-3,000 genes (that we know of), and without sufficient amounts of vitamin D, your body becomes susceptible to a staggering amount of diseases. But you can absorb sun energy via your food as well as through your skin (although this should not be confused with being able to alter your vitamin D status). Dr. Johanna Budwig from Germany has stated that live foods are electron-rich, and act as high-powered electron donors and “solar resonance fields” in your body to attract, store, and conduct the sun’s energy in your body. The greater your store of light energy, the greater the power of your overall electromagnetic field, and consequently the more energy is available for healing and maintenance of optimal health. Every living organism emits biophotons or low-level luminescence, and the higher the level of light a cell emits, the greater its vitality and the potential for the transfer of that energy to the individual who eats it. Hence, the more light a food is able to store, the more nutritious it is. Naturally grown fresh vegetables, for example, and sun-ripened fruits, are rich in light energy. The capacity to store biophotons is therefore a measure of the quality of your food.

Kollar då på namnet Johanna Budwig och finner återigen en wikilänk men också en massa annat, varav det mesta verkar vara kopplat till cancerforskning och ”anti-cancer”-kost.

Jag frågade ett par vänner som är kemister/biokemister och det enda de hade att säga om termen biofotonenergi var att det är en vacker ihopsättning av ord som låter bra… Bio – foton – och -energi.

Jag känner mig inte klokare alls. Spelar det nån roll egentligen? En liten disclaimer kan kanske vara på sin plats:  Att jag inte kan lista ut vad som stämmer och inte stämmer betyder inte att jag inte njuter av att äta raw food med jämna mellanrum. Älskar att äta på såväl Rawfood House som Café Stunden här i Malmö. Gott, vackert och trevligt. Dagens lunch åt jag på Café Stunden i trevligt sällskap. Men jag håller lite med maken vars åsikt är att han hade haft lättare för förklaringsmodellen ”vi har ätit raw food i 10 år och mår så fantastiskt bra, vi vet inte varför, men på det här viset verkar det ha påverkat oss: xxx”, än förklaringsmodeller som framstår som väldigt pseudovetenskapliga. Eller också är det bara jag som inte hittat bra källor och helt enkelt inte förstår!

 

Ett svar to “Raw food – hur var det nu”

  1. HurtMaja november 16, 2011 den 1:11 e m #

    Intressant!

Kommentera

