Lopprapport – Yddingeloppet 12 km terräng

30 Okt

Note to self: Sätt dig inte i veliga situationer. Du har ännu inte nåt sätt att hantera det. Bestäm dig i god tid, och om det inte går, bara bestäm dig så fort valet dyker upp.

Min dyre make A snarkar, och det tog jag givetvis som en ursäkt för att ligga vaken halva natten och älta varianten ”ska jag springa, ska jag inte springa”. Dummare än tåget, det är vad jag är ibland. Hade jag bestämt mig när vi väl makade oss upp? Neeeeeeeeej. A frågade, jag snäste (också nåt för världen att veta: Jag är inte söt innan lopp. Alls.). Drack morgonte, läste SDS, tänkte att det kunde ju vara mysigt att bara vandra en runda på stan nu när kidsen var hos farmor ändå. Gjorde min pannkaka. Slängde ett getöga på klockan och konstaterade att jag fortfarande var inom ät-gränsen om jag skulle springa. Gjorde en liten kropps-inventering. Nja, inga nyheter, verkligen inte sjuk, men lite tung, lite känning i halsen möjligen, lite tät i näsan. Fortsatte läsa tidningen. Helt plötsligt – nej men vet vi vad, jag ska ju springa lopp idag!

Och jag visste det nog hela tiden. Hade stenkoll på var allt var, tamagotchi-garmin var laddad, jag visste vad jag ville ha på mig. Vore det inte enklare att bara konstatera det från början? Åh, lopp som jag anmält mig till hundra år i förväg och åkt långt för, det kan jag nu; det här med hemmaplan och sista minuten, tydligen inte…

A agerade chaufför och betjänt, ville inte springa själv av någon outgrundlig anledning. Nu var jag pepp. Inte ont nånstans, inga känningar nånstans. Loppmagen var på plats, jag hann kissa en triljon gånger. Allt som vanligt med andra ord. A skämtade och fixade, jag stirrade på vägen eller snäste. All good.

Yddingeloppet är ju ett hemskt trevligt lopp. Lagom mycket folk, fin stämning, vacker natur. Har aldrig sprungit loppet förut, även om jag sprungit ute i Torup massor av gånger. Mötte upp med Marie som jag cyklade Tjejvättern med (och här snackar vi också om att flytta gränser, hon bara dundrar på!). Sprang på Lotta som jag ska göra Halvklassikern med nästa år, hon skulle springa sexan. Kön till bajamajorna ringlade lång som vanligt, men fick det överstökat med marginal och VÄRMDE UPP med ordentlig löpning för typ första gången… Det fanns plats, fina stigar, A och Marie joggade med. Fint så. Maries man tillhör Heleneholms långlöparsektion och funktionerade idag, och Marie hade lite pejl på banan.Hon talade om att den började med ett rätt långt uppförslut på asfalt och sen mera uppför in i skogen. Läge att ta det lite piano där i början.

Mina gococo-kompression, långa tights och rosa asics-tröjan. Houdinin fick stanna hos betjänten 🙂 Hade faktiskt lite för mycket kläder på mig, var bra varm bitvis. Gräsligt.

Starten gick kl 11 och det var lika trångt som alltid. Efter Lidingö tjejlopp har jag mera is i magen med att låta de första km gå i riktigt lågt tempo; dels finns det föga att göra åt det och dels springer jag bäst ökande typ. Tänkte mig loppet i två delar, så jag sprang först 6 km till vätskekontrollen som jag tänkte dundra förbi om allt var bra, tänkte dricka en mugg vatten om det kändes som en bra idé. Det var faktiskt bara första km som gick riktigt långsamt, sen gick det att dra på lite. Jag prisade Mia som gav mig tips om löpning i nedförsbackar inför Lidingö – då fick jag inte nytta av det för det var för trångt hela tiden mer eller mindre, men nu! Lät benen gå, spände magen, lutade mig och hade roligt! När jag kom till 6 km och vätskekontrollen kändes vatten som en bra idé, eftersom jag var lite tät i näsan kände jag mig äckligt torr i munnen. Sen rullade benen på igen, och jag sprang min vana trogen den andra halvan snabbare än den första. Hade en kille i blått snett bakom mig efter vätskekontrollen. Han mumlade fram ”jag ligger här och hänger på, jag har aldrig sprungit så här snabbt” och det kändes ju fint att kunna hjälpa till även om jag inte betecknar mig själv som snabb… I en nerförsbacke sa han ”hur gör du när benen bara rullar så där” och jag kanaliserade Mia och hojtade glatt ”spänn magen!” och han muttrade tillbaka ”Magen? Jag har inget att spänna där!” och så flinade vi lite.

Fick lite hjärnsläpp ett tag runt milen och fick för mig att loppet var 11 km och svor lite över tamagotchi-garmin som påstod att det var 2 km kvar, tills jag kom på att det var sant. Hade den där loppkänslan som säger ”Nämen, det är ju snart slut, vad tråkigt!”, och benen bara gick. Det var ett par nerförsbackar där på slutet som sög lite i benen, de var så pass branta att det var svårt att bara stå på och bromsa var så där skönt. Med 1 km kvar passerade jag en tjej som jag lite hade tagit rygg på innan och sen kom hon dundrande om mig på slutet, så då gick spurten! Alltid lika kul! 🙂

Anna hade gissat 70 min, och utan min mugg vatten vid 6 km hade det stämt perfekt förmodligen. Nu blev det, lite lite lite surt, 70.31 på garmin och 70.55 som officiell tid.

Och förresten: Man har rätt selektivt minne. Jag missade ju Göteborgsvarvet ju, som egentligen var målet med programmet Anna la upp till mig! Sprang Malmö halvmara istället och därmed var en missad halvmara tydligen raderad ur hårddisken… Fokusförflyttning, mina vänner. Fokusförflyttning.

 

4 svar to “Lopprapport – Yddingeloppet 12 km terräng”

  1. propiraya oktober 31, 2011 den 8:29 f m #

    Härlig läsning! Vill också lära mig springa i nedförsbacke! När du kommer hit, kan vi inte ta en springtur?

    Hurra för att du blev sugen på canicross!! Tror att det passar er perfekt, dessutom är dragmänniksorna absolut underbara ❤ iaf de jag träffat ;o) skall svara på ditt mail, fast… egentligen vet jag ju inte särskilt mycket. Men skall försöka luska fram vem jag hade som bilgranne dag 2, efetrsom hon var Malmöit.
    kram!!

    • Em november 1, 2011 den 3:59 e m #

      Kommer ju på torsdag, har springtid på fre! Hur mår du nu?

  2. Suzan november 1, 2011 den 11:10 f m #

    Var också där o hade mina gococo också! =)

    • Em november 1, 2011 den 4:00 e m #

      Visst är de sköna! Hoppas loppet gick bra!

Kommentera

