Utmärkt!

28 Okt

Har testat Yoga 2 på Friskis och Svettis Heleneholm idag. Det var mitt första yoga 2-pass, har bara gått på yoga 1 tidigare. Inte av nån anledning egentligen, har bara inte haft tid när det legat 2-pass.

Friskis beskriver passet så här:

Yoga 2 80 För dig som är van yogautövare och trygg i våra olika asanas. En dynamisk yoga i övningar och flöde. Precis som Yoga 1 är det ett pass med lugn och harmoni.

Jag gillade verkligen passet, och instruktören Katha var väldigt bra. Tydlig och inspirerande. Tycker verkligen att Friskis här har lyckats med att integrera yoga i sin verksamhet, det är inte gymyoga utan yogayoga, om ni fattar hur jag menar. Det var verkligen dynamiskt med ett bra flyt, och vi stannade relativt länge i de olika asanas. Det var dessutom länge sen jag var på yoga som innehöll nåt inverterat –  idag var det skulderstående, och det är min akilleshäl. Jag är inte bekväm. Pratade med Katha efteråt och hon lovade att hjälpa mig nästa gång.  Varken bikram, kundalini eller de yin-pass jag har kört har ju med huvud- eller skulderstående, så jag har liksom smitit lite ifrån det. Dax att flytta lite fler gränser!

Hade ju egentligen som mål att få in ett bikrampass den här veckan, det är så länge sen nu! Men jag känner mig lite frysig och har ju lopp i helgen så jag valde att ta det lite lugnare. Te, berocca och enorma strumpor, så är min plan våga vägra bli sjuk!!

4 svar to “Utmärkt!”

  1. Petra Axlund Stegman oktober 28, 2011 den 1:52 e m #

    Be din intruktör lyfta dina ben när du står i shoulder stand så du kan flytta in armbågarna närmare kroppen. Det gör stor skillnad tycker jag och man får mer ”lyft” och mindre tryck på nacken. Om det nu är det som varit ditt problem. Själv älskar jag inversions och kör headstand varje morgon – funkar tusen gånger bättre än kaffe för att boosta energin och humöret. Själv håller jag på att öva på mitt hand stand, kör fortfarande mot vägg men snart så … =)

    • Em oktober 29, 2011 den 5:46 e m #

      Tack för tipset! Mitt problem är väl mest att jag tycker att det är läskigt, punkt… Kanske är det trycket på nacken, eller i alla fall känslan av att jag ska falla, främst är jag rädd för att falla i sidled och liksom knäcka till…. Ska fortsätta öva och be om en detalj att fixa i taget – armbågar nära kroppen känns som en bra detalj!

  2. Anna (orka mera) oktober 28, 2011 den 4:37 e m #

    Låter härligt! Jag får komma och hänga med dig någon gång! Har precis samma bekymmer med skulderstående, känner mig inte alls bekväm. Min nacke/rygg är liksom inte böjbar åt det hållet….

    • Em oktober 29, 2011 den 5:47 e m #

      Ja, följ med!! Fredagar vid 9.30!! Jag är böjbar, jag är bara rädd…

Kommentera

