Intervaller, återhämtning och boktrave

4 Okt

Det är tisdag, så idag blir det intervaller! De dagar jag springer intervaller tänker jag banne mig på det hela dagen… Innan jag ska springa dem är det pepp, precis innan jag ska springa dem är det apjobbigt, jobbigare blir det medan jag springer dem, sen är det SÅ skönt precis när det är klart och sen är jag sjukt präkto och pratar om mina intervaller. Säkert skitkul för min omgivning! 🙂

Diskuterade återhämtning lite kort igår. Vad ÄR återhämtning, i tid och utförande liksom? Jag sprang intervaller två dagar efter Lidingö, glad i hågen. Tänkte att Lidingö var en mil, jag var nöjd med tiden, men så fort gick det inte och jag upplevde mig inte som sliten efteråt. Ska återhämtningstiden stå i proportion till ”upplevd slitenhet”, eller ska den stå i proportion till ”du har tävlat, nu vilar du”/”du har kört hårdare än vanligt, nu vilar du”, eller vad ska den stå i proportion till? Det är klart, om man mår kass (upplevd slitenhet = hög), då vilar man längre. Och vad är vila? Jag har aldrig total vila som i ligg på sofflocket, jag har två barn och hundar. Jag går väldigt mycket, och det räknar jag inte in överhuvudtaget (reggar inte på Funbeat, drar inte ner på vid återhämtning/vila eller vad vi nu ska kalla det). Efter Malmö halvmara tänkte jag ha lite uppehåll i löpningen men jag tränade mycket annat (i det fallet, för mycket annat så kass exempel, men… ). Är det återhämtning? Får fortsätta diskussionen här med mina favoritproffs – Anna, Mia och Katarina. Incoming frågestund!

Böcker, böcker, böcker… Ska vid något tillfälle ta minst tre dagar av och lägga mig i soffan och läsa på heltid. Jag försöker fortsatt med The Agency, men det blir inte den som får åka med mig när jag åker på torsdag. Jag har en tendens att släpa på stora inbundna böcker när jag ska resa långt och det tänkte jag låta bli med den här gången… Det blir nog Joanna Trollopes The Other Family som i pocketversion får åka med. Har dessutom gjort en beställning på Amazon som skickas hem till mina vänner i Evanston som jag ser framemot som ett barn på julafton! Jag hade ju missat den allra sista delen av Anne of Green Gables-serien, The Blythes Are Quoted och det ska bli så galet spännande!

Annars läser jag mycket om yoga, och det är väldigt intressant. Yogar varje dag nuförtiden, går kurs för YogaJona och så fort jag kommer hem från tjänsteresan ska jag tillbaka in i bikramvärmen. Ser framemot!

Hög med yogaböcker. Betyder ingen promenad just nu. Boooooring, tycker Scout.

6 svar to “Intervaller, återhämtning och boktrave”

  1. MarathonMia oktober 5, 2011 den 8:03 f m #

    Hur pigg kroppen än känner sig efter ett lopp så har den slitit. Jag springer aldrig tuff kvalitetsträning 1-2 veckor efter lopp, undviker intervaller och mysjoggar fast benen känns fräsha. Alternativträning som cykling och yoga, eller promenader ser jag som återhämtningspass.

    Sen har jag aldrig varit skadad heller.

    Jag tror att alla återhämtar sig olika, men att pressa musklerna med mjölksyra så länge sliter oavsett om dett känns i huvudet eller ej 😀

  2. Chrillan oktober 5, 2011 den 9:03 f m #

    Boktips:
    http://kym.org/bookstore/productlisting.php?cid=1

    😀

  3. Sofie oktober 17, 2011 den 1:24 e m #

    Åh, kan du inte berätta vad du tycker om Våga Yoga? Jag har formgett den, grunden kommer från hennes första bok, men den var ändå väldigt rolig att jobba med eftersom jag själv älskar yoga…

    Och när det gäller återhämtning så håller jag med MarathonMia. Hur kort loppet än har varit så försöker jag vila/mysträna en till två veckor efter tävling. (Fast nu skrattar jag lite åt mig själv för det råkade bli som så att jag gjorde maxpulstest mindre än en vecka efter Tjurruset)
    Ja, ja, livet är som det är bara man lyssnar på kroppen så brukar det lösa dig 🙂
    Men jag gör som du, rör mig mycket till vardags. Cyklar minst 20 minuter till och från jobbet mm. Reggad träning är träning som jag byter om till.
    Yogan tycker jag är extra häftig för att den ger en ett kvitto på hur kroppen mår bara genom några solhälsningar.
    Se till att ha en fin vecka.

    • emlan611 oktober 18, 2011 den 8:52 f m #

      Jag gillar Våga Yoga!! Den är snygg, upplagd lättföreståeligt grafiskt (and I don’t say that lightly, jag är en textnörd som ofta tycker att formgivning stör eller också inte lägger märke till), och innehållet är intressant och bra upplagt det med!

      Jag har också kört reggad träning som sån jag byter om till, men det betyder också att jag inte reggar min dagliga yoga isf. Jag ramlar ur sängen och gör den i pjs, och på kvällen likadant – vad det nu är för tights och kofta jag sitter i soffan med är de som är på när jag kvällsyogar…

      Tack för svaret om återhämtning, jag tror att jag måste tänka om och sluta känna att det är en massa som inte räknas som ansträngning…

Kommentera

