Raw food-föreläsning

29 Sep

Tjoho, vad den här veckan har hjul och rullar fort… Det är bara att köra på! Mycket yoga har det blivit och idag blir det första löppasset efter Lidingö. Glada ben!

Igår var jag på en dag om raw food, anordnad av Holistic. Jag hittade information om arrangemanget via Cykelmyggan, och jag är väldigt intresserad av kost. Skriver inte så ofta om mat i här i bloggen eftersom jag inte tycker att det är kul med de hyfsat onyancerat reaktionerna och kommentarer som jag sett i andra bloggar, men jag äter sedan tidigt i våras lite kolhydrater och mera fett och mår väldigt, väldigt bra på det. Raw food har jag bara läst ytterst lite om och när jag blev rekommenderad att delta på seminariet hoppade jag på chancen (trots a looming deadline…). Och jag tycker att det är svårt att återge från en föreläsning, men jag ska försöka lite.

Vad tycker jag då? Jag tycker att raw food är väldigt intressant, och vill lära mig mera. Jag fick många tankar och idéer igår, och mycket som jag vill kolla upp – jag tycker alltid att det är svårt att veta vad som är underbyggt och vad som inte är det. Sen gäller det ju även förstås vad som funkar för just mig. Jag ser inga direkta hinder för att dra in mera raw food in min kost, dock utan mängden sött som det faktiskt skulle kunna bli. Mycket som jag provade igår upplevde min kropp definitivt som sött (vi åt även raw-lunch på Stunden på Östra Tullgatan – jättefint ställe, god mat och fräscht!), och jag mår inte bra av det. Min mage reagerar genast. Många skulle säkert påstå att en omställning till 80 % raw och en period av lite krångel skulle ändra på det, men jag är tveksam. Och känner även lite att if it ain’t broken, don’t fix it. Mina magproblem har varit av en magnitud som åtminstone inte jag är villig att lajja med så där värst…

Jag tycker att seminarieledaren från Holistic var både trevlig, kunnig och tydlig med sina begränsningar. Det var heller inget säljseminarium; visst fick vi goodie-bag från Holistic och så, visst fanns deras produkter framme, men det var inte kosttillskott seminariet skulle handla om och det gjorde det inte heller. Patrik (tror jag att han hette, fanken också, jag och namn…) öppnade med att säga att Holistics vision är att kosttillskott inte ska behövas, och den tråden höll.

Första biten av seminariet presenterades för en ganska så skeptisk Em. Jag var där för att lära mig om raw food, väldigt specifikt, och upptakten hade definitivt med saken att göra men var väl inriktad på sånt som ”livskraft”, ”ändrande av världsbild”, etc. Sedan var det väldigt intressant med diskussion kring GMO, bestrålad mat, bekämpningsmedel. Mejeriprodukter, spannmål och kött diskuterades också. Patrik körde en matdemonstration innan lunch, och det var intressant att både se och smaka (även om jag inte är så sugen på att bli förkyld att jag testade mer än en gång, när de små plastskedarna användes om och om igen i gemensam bunke… ). Efter lunchen fortsatte föreläsningen med prat om biofotonenergi, pH-värde och enzymer.

Jag har inte hunnit kolla upp alla mina frågetecken ännu, det kommer nog ta mig ett tag. Jag vet inte ens om biofotonenergi ”finns”, och jag vet väldigt lite om pH-värde och dess betydelse för kroppen och vad man äter. Behöver jag veta det för att äta raw? Nej, det kan jag inte tänka mig. Men jag vill gärna veta mera. Så länge tänker jag testa runt lite, med lite olika lunchrätter framförallt. Och göra godis med barnen!

Den nedkortade listan med frågetecken:

Ketos – ref som ”självsvältsläge”. Inom LCHF-kretsar önskvärt? Vill veta mera.

Kasein – länk till cancer och andra sjukdomar. Jag är fröken mejeriprodukt, vill veta mera.

Proteintillskott – behövs eller inte? Nästan alla smoothies jag fick recept på innehåller proteinpulver. Är inte så pepp. Tänker hampafrön, chiafrön och min vanliga kost.

Kosttillskott – är det sant att nästan hur vi än äter nu är vår mat så dålig att alla behöver kosttillskott?

Biofotonenergi – ett enda stort frågetecken. Det pratades ljusutstrålning och DNA. Angavs som den förmodligaste viktigaste anledningen till att äta raw food, även om kursledaren själv höll andra anledningar högre, om jag minns rätt.

pH-värde – ännu ett frågetecken. Är kroppens funktioner försurande och vi måste äta basbildande?

Enzymtillskott – igen, ett frågetecken. Sas att om man äter mycket lagad mat måste man äta enzymtillskott.

Google, google. Men inte idag, deadline som sagt. Men jag har beställt en och annan bok om raw food och allmänt om kost från biblioteket, så kunskapsinhämtandet fortsätter.

Och väldigt kort om veckans boktrave:

Just nu läser jag The Agency av Sisela Lindblom. Har inte kommit så långt att jag har en åsikt ännu. Stockholm Rosé fick åka tillbaka till biblioteket halvläst, för den var helt enkelt inte intressant nog på något plan (läs för övrigt Kajsas intressanta blogg om bra och dålig litteratur ). En ny hög med böcker om yoga har också landat här, jag såg en hel del titlar som jag inte läst när jag var på Yogayama och beställde dem raskt från bibblan.

Tidningshögen innehåller Äventyr, Outside, Brukshunden och Mama.

Vackert på väg hem från yogan för Jona igår.

6 svar to “Raw food-föreläsning”

  1. Träningen och livet september 29, 2011 den 3:22 e m #

    Det låter intressant. Jag ser fram emot att höra mer.

    • emlan611 september 29, 2011 den 5:15 e m #

      Det kommer nog, ska bara hinna ta reda på mer! 🙂

  2. It's not going so well september 29, 2011 den 4:25 e m #

    Mina tankar kring litteratur av olika kvalitet går fortfarande på högvarv, fler inlägg kommer förmodligen eftersom jag inte anser att jag lyckas få fram riktigt vad jag menar. Hälsenan tog stryk imorse när jag tränade löpteknik :/ hoppas på snabbt övergående, pallar inte VILA mer, vill ju SPRINGA.

    • emlan611 september 29, 2011 den 5:14 e m #

      Zohoot till hälsenan/vaden, friktioneringar och så tänk på att bara plocka upp foten när du springer, tryck inte ifrån! Och så tåhävningar en masse. Håller tummarna, men vila nån dag extra om känningen kvarstår. Tråkiga hälsenor är GALET tråkigt!

      Ser framemot mera om litteratur!

  3. Christer Barregren oktober 3, 2011 den 1:48 e m #

    Den du lyssnade på heter Pontus Kristensson, och förutom att jobba på Holistic så driver han greenroomsverige.com där du kan bli medlem och få svar på dina frågor. Jag kan även tipsa om råkost.se som är en superb receptbank. Och så får du krama Cykelmyggan från Christer nästa gång du springer omkull henne 🙂

    • emlan611 oktober 3, 2011 den 1:58 e m #

      Tack!!!! Både för namnet och länkarna! Och jag ska absolut hälsa Myggan! 🙂

Kommentera

