Måndagspepp

19 Sep

Alla mina måndagar börjar bra. Som alla andra dagar går jag upp och gör ett gäng solhälsningar, och sen kollar jag mina mail. Och på måndagsmorgnar finns där alltid ett mail med veckans pepp från Olof Röhlander. Jag älskar att börja min vecka så! Imorse handlade det om att inte ta dagen som den kommer utan att ha planerat för att få plats med alla de fina, roliga, upplyftande, energipåfyllande, härliga sakerna man vill göra, för att de ska få plats. Rattla undan sina måsten och sen leva! Jag håller helt med. Många säger att de vill ta dagen som den kommer, men jag tycker nästan alltid att det innebär att de suckar när typ helgen är slut och de inte har gjort nåt av det där härliga som de ville. För de hade inte planerat för det och det försvann i allt det där spontana som bara blev grått ändå. Förstå mig rätt, det härliga kan mycket väl vara softa på soffan med femton avsnitt av favoritserien, eller äta frukost med en bunte dagstidningar i fyra timmar; men jag vill ha valt det. Då är jag glad och tillfreds med min tid. Då får jag fyllt min tid och mig själv med det jag vill.

En dag i Big Sur som blev precis som jag ville ha den.

Olof Röhlander är mental tränare och hans hemsida heter www.upphopp.se Man kan ladda ner en app till sin iPhone med små korta peppavsnitt av honom; jag gillar att lyssna på honom. Och han har skrivit en bok som heter Det blir alltid som man tänkt sig. ”Dramat ligger i detaljerna” skrev han. Jupp.

6 svar to “Måndagspepp”

  1. Jonna Green september 19, 2011 den 3:46 e m #

    Tack för fint tips

    /Jonna

    • emlan611 september 20, 2011 den 6:47 f m #

      Varsågod! 🙂 Ses och springa lite snart?

  2. Lone september 21, 2011 den 1:06 e m #

    Er enig med deg, samtidig kan det bli litt kontrollfreak. Man MÅ planlegge alt og man MÅ gjøre saker. Hva tenker du om det?

    • emlan611 september 21, 2011 den 1:40 e m #

      Ja du, då tänker jag att det har gått överstyr. Och att man inte längre gör saker för att det är roligt, ger energi, utan för att man har en känsla av ”måste” och att det istället tar energi. Och jag planerar också för tid som är oplanerad, om du fattar vad jag menar. Det är bara det att jag inte gillar ”att ta dagen som den kommer” utan att ha tagit det aktiva beslutet att den där boken jag ville läsa, naturreservatet jag ville gå i, filmen jag ville se, milen jag ville springa, tricket jag ville lära Scout, myset jag ville ha med barnen, kan vänta till en annan gång. Jag vill välja när jag tvärsoftar och inte ha känslan av att jag aldrig gör det jag verkligen vill. Made any sense?

      • Lone september 24, 2011 den 7:01 e m #

        Jepp!

  3. Träningsglädje september 24, 2011 den 6:53 e m #

    tack för tips, har också boken och uppskattar den! kul att ses idag! 🙂

Kommentera

