Yogafunderingar

9 Sep

Okej, jag finns på bilder från Tjejmilen. Och jag ser inte glad ut. Moahaha! (ska vi löparanalysera i två sekunder så: 1)be happy, för fanken, 2)upp med blicken!).

Det händer inte mycket här. Jag kom ju hem, fick feber, snuvan dök upp och den umgås jag med fortfarande. Är pigg ändå faktiskt, så idag blir det yoga. Och jag har en from förhoppning om ett gäng lugna fina terrängkm på söndag. Att jag rökt starten på mitt Lidingö-program är som det är, om jag spinner det lite positivt har hälsenorna fått lite vila vilket säkert är bra.

Och apropå det där med yoga. Jag gör ju yoga i många olika former – kundaliniyoga, bikramyoga, F&S yoga som är nån hatha-version, plockar diverse program på YogaToday. När Eva och jag hade skrivit färdigt vår agilitybok och det hade varit väldigt mycket annat också var jag väldigt, väldigt sliten. Det var då jag började med bikram. Ensam, utan sällskap, vilket för mig var stort. Jag har alltid varit fröken sällskap, lite blyg och försiktig. Bikramen blev för mig ett första steg för att etablera min egen träning, efter vad jag själv ville göra. Och du milde, vad jag blev hooked. Jag hade, jag har, en ren kärleksaffär med den yogan. Vi älskar varandra lite olika mycket i perioder, samarbetar lite olika bra, men jag möter alltid mig själv där på mattan och kommer alltid ut hel på ett sätt som jag förmodligen inte var när jag klev in i värmen (bortsett från den gången jag släpade med MaratonMia på bikram, men strunt samma… Det var definitivt ödets ironi dock…). Men. Jag har problem med personen bakom bikramyogan, Mr Bikram himself. Läste precis ett blogginlägg av Karin Björkegren Jones, och oj vad jag håller med. Jag gillar inte patenttagandet, jag gillar inte löftena, jag gillar inte ”du måste”-attityden. Men jag slåss stenhårt för att kunna behålla min bikramyoga ändå, jag mår bra, min kropp blir glad och lugn, och lärarna här i Malmö är amazing. Jag ska bara inte tänka så mycket och verkligen inte läsa Bikrams böcker (annat än för att ta reda på mera om asanas, vart jag är på väg liksom, när jag tvekar). Efter Lidingö kliver jag tillbaka in i bikramstudion här i Malmö och jag vill älska varenda sekund.

Snart tillbaka in i värmen. Bild: Caroline L Jacobsen

2 svar to “Yogafunderingar”

  1. Lone september 10, 2011 den 2:58 e m #

    Så fint bilde av deg!

Kommentera

