En liten del till och vad finns i boktraven?

23 Aug

För tillfället har jag bra styr på träning och mat. Det funkar, det flyter. Men det finns en del som jag verkligen måste jobba med – SÖMNEN. Jag sover för lite, för mig. Och nu när skolor och dagis är i gång igen, så sover jag verkligen för lite om jag inte jobbar på det. Jag går upp 06.15 om dagarna och jag behöver relativt mycket sömn. Kl 22 behöver datorer, tv-apparater och dyl stängas av och Emlan krypa till kojs. Jag får läsa en liten stund (annars blir jag ju sjukt deppig, läsa bör man annars dör man!), och sen är det lights out. Kl 22.30 måste jag vara i sovande tillstånd, annars spelar det ingen roll hur bra jag äter och tar hand om mig själv – det blir till att bjuda välkommen till ett humör som åker bergochdalbana, ledsna tankar och lite allmän psychobitchfromhell. Framför allt känslan av hopplöshet som jag gärna umgås med när jag inte sovit tillräckligt på ett tag vill jag slippa. Så tills jag av mig själv fattar att det är dax att koja i tid ska jag planera för min sömn också.

Varför lägger jag mig då inte i tid? Amen, när det är sommar och sommarlov är kidsen uppe lite längre och då vill mamman vara uppe en stund efter att de lagt sig. Och jag följer en himla massa serier (Felicity – Ben eller Noel, Noel eller Ben???) och läser en himla massa böcker. Och jag gillar att hänga med mina vänner och ha utrymme för diverse. Då blir klockan lätt både midnatt och därefter. Det ska finnas plats för det också så klart, men tills jag fått fast mark under fötterna med höstrutinerna tänker jag vara kontrollfreak med mitt sovande.

Veckans boktrave:

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag är ju fast. Fast jag egentligen inte direkt gillar såna här böcker (undrar hur länge jag ska påstå det eftersom jag med glädje läste Twilight-böckerna, Harry Potter och Lian Herne-serien…). Och fast det faktiskt är lite för läskigt för mig. Läs!

Läsarupplevelser av Anne på Grönkulla ligger fortfarande kvar. Den njuter jag av, en liten bit i taget.

I tidningshögen: Femina, Canis och O.

Kommentera

