Malmö halvmara – lite längre versionen

14 Aug

Haha, då tar vi den längre versionen av Malmö halvmara, för precis så nördig är jag att jag jättegärna pratar lopp 🙂 Och nörd är en badge of honor för mig, det betyder passion! Passion är viktigt, gah vad trist allt är utan!

Loppet var ju inte förrän klockan 15. Många timmar att umgås med ett rätt vekt pre-race pannben. Jag är GRÄSLIG mot mig själv. Fast medveten om det, så jag dealade åtminstone hyfsat med det. Kl 14 hade jag stämt träff med Lotta vid torson och hon hade lika mycket pre-race nerver som jag, så det var fint – då kan man prata ner varandra lite. Nerver är bra, bästa Cykelmyggan har alldeles rätt i det. När jag beklagade mig lite milt på facebook hojtade hon mycket korrekt att utan nerv blir det ju inget gjort, och det är ju sant. Jag behöver bara få mina nerver att vara lite trevligare mot mig… 🙂

Det är grymt fin stämning innan ett lopp. Friskis och Svettis var medsponsorer till loppet och skötte uppvärmningen bland annat, glatt och frejdigt. Malin Ewerlöf-Krepp pratade lite innan och sen var vi iväg. Jag tryckte igång Garmin långt innan startbågarna även den här gången, Tamagotchin har ju haft humör de senaste veckorna. Igår var han race-sugen dock, och skötte sig prima. Jag hade skött min uppvärmning bättre än innan Malmömilen och hälsenan dödade mig bara lite. Jag trampade på och om man bortser från trängsel den allra första biten, var det sen skönt att springa – inte som på Malmömilen när jag mest aktade mig för armbågar i ansiktshöjd de första typ 5 km…

Långlopp och förlossningar verkar ha vissa likheter för mig, haha. När jag födde Samuel körde jag samma musik på repeat (i 16 timmar mind you…), om nån dristade sig till att försöka ändra på det tappade jag fokus och blev grinig. Igår hade jag bara tänkt lyssna på musik en liten stund och sen gå över till prat-poddar, jag lyssnar hellre på prat när jag springer långt. Men öh, tydligen inte när jag tävlar. Det blev samma 11 låtar på repeat hela loppet igenom, blotta tanken på att ändra på nåt var mycket störande.

Men du milde vad bra allt kändes! Benen gick, jag hörde min sjukgymnasts taktfasta bonkbonkbonkande i löpbandskanten när han beskrev vilken frekvens mina fötter skulle röra sig i, och jag tassade på. Det kom fram ett par olika tjejer efter målgång och sa att det såg så lätt ut när jag sprang, hur var det att springa så där på framfoten och att jag hade sprungit om dem hela tiden (jag måste ju gå när jag dricker, annars kräks jag, så sen blir det trumma på igen), men att de inte hade hört mig komma. Jag blev glad, det var snällt sagt och kul att det ser lätt ut… Fram till ungefär 15 km gungade jag bara på som min favoritspinninginstruktör brukar säga, bara gunga på. Jag hade nog på känn att nåt var på gång dock, för jag höll mig till vatten och resorb som jag hade i vätskebältet och lät bli att ta nåt annat. Vid typ 15 km sa min mage att nu fick det vara nog och botten gick ur. Nog sagt om det, men låtom oss säga att det blev 2.04 med toabreak… Dumma, dumma, dumma mage och helvetes jäkla ibs. Det har varit svårt att lära sig springa och tillföra nåt alls, men jag har faktiskt aldrig haft en genomklappning tidigare. Det var ytterst ocharmigt och inget vi gör om, tack.

Det var bara att fälla ut hornen, slänga ett getöga på tamagotchin och gå tillbaka in i matchen. Insåg att min ytterst privata lilla förhoppning om att gå under 2 nog skulle komma på skam nu, och så blev det också. Jag gick i mål på 2.04.35, med hyfsat jämna tider för varje femma. Hade krafter kvar för en liten spurt och det var ju kul. Jag är nöjd, för jag sprang välavvägt med tanke på hälsenan, jag hade roligt, jag var modig och vågade dela upp loppet och springa för varje del, och jag hade pannbenet med mig.

Hälsenan kändes bra i mål, men senare på kvällen var den inte gladast. Idag har det varit lite stelt, men inte värre än efter vilken träning som helst. Jag har gått långrunda i mina vff och slappat idag, zo’hottat och ja, slappat lite till 🙂 De närmaste dagarna blir det bara avjogg av ben, sen ska jag testa pass jag aldrig kört på friskis tänker jag innan jag drar igång med löpningen ordentligt igen inför tjejmilen och lidingötjejlopp. Fuego here I come! 🙂

 

4 svar to “Malmö halvmara – lite längre versionen”

  1. It's not going so well augusti 14, 2011 den 6:52 e m #

    Snygg blogg! Rent utseendemässigt alltså. Att den dessutom verkar vara oerhört inspirerande gör att jag absolut ska lägga den på min läsa-varje-dag-blogglista, tillsammans med Moa Herngrens och några till. Och läste jag inte LCHF nånstans? Du verkar vara en löpare helt i min smak. 🙂 Jag springer Tjejmilen för första gången om några veckor. Siktar på 56 minuter, vilket isåfall blir 24 sekunder bättre än mitt personbästa. Jag började springa i augusti förra året, hade då aldrig sprungit längre än mellan två basketkorgar (!) och det försöker jag tänka på när jag blir förbannad på mig själv för att jag inte springer fortare. Har också anmält mig till Båstad Marathon nästa år, något som just nu verkar vara ett stort misstag, hahahaaaa……. men, konstigare saker har hänt så vi får väl se. /kajsa

  2. It's not going so well augusti 14, 2011 den 7:04 e m #

    ok, nu har jag läst en 15-20 inlägg och min gutfeeling var korrekt, jag älskar den! jag springer med min hund och när jag inte gör det tränar vi agility. Jag har i flera inlägg hetsat upp mig över skittidningar som Blossom (senast jag köpte den skrev jag om det, att jag var besviken redan i kassan på ICA) och ToppHälsa, jag älskar böcker, jobbar i en bokhandel och har både MaratonMia och Moa Herngren som förebilder. Jag känner mig alltså helt hemma och kommer att fortsätta hänga här.

    • emlan611 augusti 14, 2011 den 7:26 e m #

      Hej och välkommen, vad kul att du hittat hit 🙂 Tack för komplimangerna, jag är jordens layout-rookie…

      Jag har inte heller hållit på med löpning så länge och slåss fortfarande med att jag var snabbare när jag började… Men det tar sig! Och du, Båstad Marathon blir bra. Kram!

  3. It's not going so well augusti 14, 2011 den 7:14 e m #

    och ja, needless to say: vi tycker ju lika även när det gäller blogglayout…. 🙂

Kommentera

