Vansbro tjejsim

12 Jul

Med en vecka kvar till Vansbro tjejsim bestämde jag mig för att om mitt motto är Hell yeah! så skulle jag ju för fanken simma. Så jag köpte mig ett startbevis på Blocket, bokade sovplats på hårt golv, bokade tågbiljetter och lite annat fix. Tanken att jag förmodligen bör få mitt huvud examined en extra gång for också förbi, för det är ju inte billigt att leka så här… Inte billigt i pengar, inte billigt i tid. Tåg hela fredagen, ett ljuvligt smalt liggunderlag och en sovsäck på ett skolgolv, ett gäng timmar att slå ihjäl, innan man ska simma 1000 m i en grymt ful badmössa, slänga i sig lite käk och sen sätta sig på tåget igen för att slagga i Stockholm och sen sätta sig på tåget IGEN och ta sig hem till Malmö. Hm. Oh well. Hell yeah var det 🙂

SJ var på sitt allra bästa humör under helgen, det måste sägas. Jag gnäller jämt på SJ men om man bortser från boskapsvagnen utan ventilation mellan Stockholm och Borlänge där på fredagseftermiddagen, så skötte de sig spotless. Jag var t o m tidig hem! (tro mig, that’s a first i vår relation…). Trots att North Face-bagen var sjukt fullpackad med våtdräkt, liggunderlag och annat tjohopps asade jag datorn med mig och fördrev tiden med att titta på serier och annat viktigt 🙂 Väl uppe i Vansbro hämtade jag ut mina grejer, gick lite lagom fel till mitt boende och stötte på två himla trevliga tjejer som också skulle simma. Jag gick och åt med dem, och världen är pytteliten, men vi hade en gemensam bekant och allting. Trevlig kväll all in all som avslutades tidigt med mera serietittande på mitt lilla liggunderlag.

Jag hade inte starttid förrän 14 dagen därpå så frukosten brådskade inte precis. Det här med LCHF är apsvårt när man reser, och det får bli att man tager vad man haver. Jag har lite svårt för omslagen i kost och tappar lätt aptiten (har dessutom små söta nerver som också hjälper till med det där). Men nån form av frukost blev det och sen fick jag skjuts med de två tjejerna upp i byn. De gick till start med en gång eftersom de hade tidiga grupper och jag gick för att lämna av jätteväskan i sekreteriatet där den skulle få stå under dagen eftersom jag var solokvist och inte hade någon som kunde passa mina prylar. Efter ett litet mindre drama och lite mat blev det dax att knalla bort mot starten. Stannade på bron och såg en tidigare startgrupp gå iväg. De som gick i vattnet först forsade crawlandes iväg och efter kom en grupp som bröstsimmade. Jaha, tänkte jag, jag ska ju inte i först, för det här är inte min gren. Träffade två tjejer där på bron som också skulle starta och vi hängde bort i starten. Två förtjusande små farbröder stod där vid vattenbrynet och spanade på tjejer i våtdräkter och baddräkter och gav välmenande råd som ”akta er för bävrarna och sötvattengäddorna”. Säkert veckans höjdpunkt för dem…

Mitt beslut att gå i vattnet sent var DUMT. Jag som var så säker på att jag var en av de svagaste simmarna i mitt heat. jag måste lära mig att inte bara använda pannbenet för att ta mig igenom saker utan också för att lägga mig och slåss för saker. Nu låg jag där och kajkade, och kom ingenstans för att man inte kan simma över folk. Efter typ 400 meter gav jag fanken i mitt utlovade ”jag ska ta det lugnt och strunta i tider och ligga närmast bryggan där det är minst strömt” och började kryssa för det vildaste. Och jag kunde simma i motströmmen också. Och jag ville fanken inte upp ur det där vattnet utan att åtminstone ha gått upp lite grann i puls… Så jag kryssade på och kryssade på. Med typ 200 meter kvar började jag inse att jag kunde komma in under 30 min trots mina erbarmligt långsamma 400 meter, och försökte öka ytterligare. Det gick helt enkelt inte. Folk precis överallt, nu också folk i snygga gröna badmössor (alltså de från heatet innan mitt). Men under 30 blev det, 29.42 och rätt frustrerad trots att jag inte hade tidsmål…

Snabbdusch, lite mat som jag inte uppskattade (gnällgnäll) och sen promenad med jätteväskan till tåget igen. Träffade en himla trevlig tjej som jag fördrev tiden ihop med ner till Stockholm, och det var ju kul. Så nu är halva tjejklassikern avklarad, och närmast nu är alltså Lidingö tjejlopp. Ska bara bli kompis med mina hälsenor igen…

2 svar to “Vansbro tjejsim”

  1. HannaP augusti 15, 2011 den 10:53 f m #

    En till som kör tjejklassikern ! 🙂 Ang. Vansbrosimmet, kan jag bara hålla med. Det var sjukt trångt, och personligen handlade loppet om att inte bli sparkad i magen.. typ. Så att ha någon måltid var inte att tänka på.

    • emlan611 augusti 15, 2011 den 6:48 e m #

      Ja du, mina revben gjorde ont länge… Men det var ändå rätt kul:) Är du färdig med din klassiker eller ska du springa Lidingö?

Kommentera

